علامه مجلسی به عنوان یکی از علمای بزرگ شیعه دارای نظریاتی درباره مباحث آسیبشناسی احادیث است که مشخص کردن روش و معیارهای ایشان کمک بسیاری در شناخت بهتر و تشخیص روایات تقیهای دارد. شناخت روایات تقیهای از آنجا ضرورت دارد که روایات ائمه: از منابع احکام است و عدم شناخت آنها موجب ایجاد تعارض و اختلاف در بین روایات میشود. جریان سیاسی و اختلاف سطح فهم شیعیان و جریان غلو از زمینههای ایجاد روایات تقیهای از دید علامه مجلسی هستند.
شیوه پرداختن علامه مجلسی به روایات تقیهای با جمعآوری و تحلیل شرحهای ایشان در ذیل روایتهایی که به تقیهای بودن آنها اشاره کرده، قابل فهم و دستیابی است. با بررسی و تحلیل بیانات علامه میتوان مهمترین معیارهای شناسایی روایات تقیهای و نشانههای این دست روایات را از دید ایشان مشخص کرد. از جمله مهمترین مبانی علامه عبارتاند از: معیار اعتقادی، همراهی با مخالفان، اهل کتاب، مذاهب و تفکرات اسلامی، مخالفت با قول مشهور و ترس از طعنه، توبیخ و بدگویی را نام برد. سکوت هنگام پاسخ دادن، عدم اصرار به نهی کردن و پرسش مخالفین از ائمه: نیز از مهمترین نشانههای روایات تقیهای از دید علامه مجلسی است.
راد, علی, شهیدی, روح الله, صحرایی, سجاد. (1400). رویکرد علامه مجلسی در شناخت آسیب تقیه در احادیث بحار الأنوار. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26(4), 25-43. doi: 10.22034/hs.2021.13323
MLA
علی راد; روح الله شهیدی; سجاد صحرایی. "رویکرد علامه مجلسی در شناخت آسیب تقیه در احادیث بحار الأنوار". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26, 4, 1400, 25-43. doi: 10.22034/hs.2021.13323
HARVARD
راد, علی, شهیدی, روح الله, صحرایی, سجاد. (1400). 'رویکرد علامه مجلسی در شناخت آسیب تقیه در احادیث بحار الأنوار', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26(4), pp. 25-43. doi: 10.22034/hs.2021.13323
VANCOUVER
راد, علی, شهیدی, روح الله, صحرایی, سجاد. رویکرد علامه مجلسی در شناخت آسیب تقیه در احادیث بحار الأنوار. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1400; 26(4): 25-43. doi: 10.22034/hs.2021.13323