Critical Examination of the Function of the Principle of "Justice of the Companions" in the Works of Al-Asqalani, Aimed at Authenticating Narrators in Lisan al-Mizan

Document Type : علمیه تحقیقیه

Authors

1 Ph. D. student in Quran and Hadith Studies, Kashan University, Kashan, Iran.

2 Associated Professor of Quran and Hadith Studies, Kashan University, Kashan, Iran.

3 Assistant Professor of Quran and Hadith Studies, Kashan University, Kashan, Iran.

10.22034/uh.2025.51504.3530

Abstract

The claim of the justice of all companions is considered one of the fundamental principles of the majorityof Sunni scholars,to the extent that this principle distinguishes their hadith and biographical methodologies from other sects.Although the assertion of the justice of the companions is clearly stated in the writingsof Sunni scholars,a deeper examinationof a scholar's statements can reveal their commitment to this principle.Ibn Hajar Al-Asqalani, a Sunni scholar who lived in the 8th and 9th centuries AH,is among those who believe in the justiceof all companions.He authored numerous works on biographical evaluation,including the book Lisan al-Mizan,which he wrote in response to Al-Dhahabi's"Mizan al-I'tidal fi Naqd al-Rijal.The mentionof certain companions in"Mizan al-I'tidal"and their classification as weak or unknown by Al-Dhahabi prompted Al-Asqalani to criticize him and defend the companions using various methods.The nature of these methods is the main question of this research.Therefore, using a descriptive-analytical method and a critical approach, we explored"Lisan al-Mizan"The results indicate that Al-Asqalani defended the companions through methods such as:referring to the primary sources used by Al-Dhahabi, narrating accounts praising the companions, asserting the miswriting of a companion's name,reinforcing the narratorsof the companions, and interpreting the words of biographers.However,some of his evidence lacks sufficient strengthand faces critiques

Keywords

Main Subjects


اختصار علوم الحدیث، اسماعیل‌ بن عمر بن کثیر، تحقیق: احمد محمد شاکر، بیروت، دار الکتب العلمیة، بی‌تا.
الاستیعاب فی معرفة الاصحاب، یوسف بن عبدالله بن محمد بن عبدالبر، تحقیق: علی محمد البجاوی، بیروت، دار الجیل، 1412ق.
أسد الغابة فی معرفة الصحابة، عزالدین بن اثیر، بیروت، دارالفکر، 1409ق.
أسد الغابة فی معرفة الصحابة، عزالدین بن اثیر، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق.
الاصابة فی تمییز الصحابه، احمد بن علی عسقلانی، تحقیق: عادل احمد عبدالموجود، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1415ق.
التاریخ الکبیر، محمد بن اسماعیل بخاری، با حواشی: محمود محمد خلیل، حیدرآباد: دائرة المعارف العثمانیة، بی‌تا.
تاریخ دمشق، ابوالقاسم بن عساکر، تحقیق: عمرو بن غرامة العمروی، بی‌جا: دارالفکر للطباعة والنشر، 1415ق.
الجرح و التعدیل، عبدالرحمان بن أبی‌حاتم رازی، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، 1271ق.
سیری در آیات ولایت و امامت (نقد نظریة عدالت صحابه)، محمد یثربی، قم، علامه بهبهانی، 1390ش.
الصحیح، محمد بن حبان، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1408ق.
الضعفاء الصغیر، محمد بن اسماعیل بخاری، تحقیق: محمود ابراهیم زائد، حلب: دارالوعی، 1396ق.
فتح المغیث، محمد بن عبدالرحمان سخاوی، تحقیق: صلاح محمد عویضة، بیروت، دار الکتب العلمیة، 1414ق.
لسان المیزان، احمد بن علی عسقلانی، تحقیق: عبدالفتاح أبوغدة، بیروت، دار البشائر الاسلامیة، 1423ق.
مبانی حجیت آرای رجالی، سیف‌الله صرامی، قم، دارالحدیث، 1390ش.
میزان الاعتدال فی نقد الرجال، شمس‌الدین ذهبی، تحقیق: علی محمد البجاوی، بیروت، دار المعرفة للطباعة والنشر، 1382ق.
نزهة النظر فی توضیح نخبة الفکر فی مصطلح أهل الأثر، احمد بن علی عسقلانی، تحقیق: عبدالله بن ضیف الله الراحیلی، ریاض، مطبعة سفیر، 1422ق.
«بررسی دیدگاه فخررازی در عدالت صحابه»، طاهره سادات میرفخرائی و غلامحسین اعرابی، پژوهش‏نامه قرآن و حدیث، 1401ش، شماره 30.
«تأملی در اسناد احادیث ناظر بر عدالت‌صحابه»، حمیدرضا فهیمی‌تبار و مهدی آذری‌فرد، فصلنامه تحقیقات‌ علوم قرآن و حدیث، 1393ش، شماره 3.
«عدالة الصحابه فی القرآن، دراسة مفارنة بین تفاسیر أهل السنة والبدعة الشیعة الاثنا عشریة أنموذجا»، عمر عبدالرحمان محمود شنک، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، جامعة الخیل، کلیة الدراسات العلیا، 2019م.