Analysis of the content of news related to the comprehensiveness of the Qur'an in the section on the science of the Imams to "Makan and Ma Yakun" in Al-Kafi

Document Type : علمیه تحقیقیه

Authors

1 Assistant Professor of the Holy Quran University. Mashhad Faculty of Quranic Sciences.

2 Master of Quranic Sciences and. Hadith

10.22034/hs.2022.50158.3134

Abstract

Due to the time interval between the issuance of narrations so far, the possibility of forging and changing some words of hadiths increases. Therefore, in order to understand the meaning of the words of the Infallibles, a suitable model should be used to analyze and understand the narrations. This research with the method of "content analysis" to present a new reading of the narrations regarding the comprehensiveness of the Qur'an, which refer to the knowledge of the Imams  to "We are and we are one" in "Al-Kafi". The result is that: A: Out of a total of 6 narrations, only one narration is related to the discussion of the comprehensiveness of the Qur'an and the knowledge of the Imams, which has narrations in Al-Kafi and some narration books that are connected in chains; It is as if they have a unity of time, place and export. B: The article "science" and the word "book" have the highest frequency in such narrations. A: The main reason for issuing these narrations is to lead people to the Ahl al-Bayt in opposition to opinion and analogy; Which gradually gained a lot of fans.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم، ترجمه فولادوند.
الإحتجاج على أهل اللجاج، احمد ‏‌بن‏‌ على طبرسى، مشهد: مرتضى‏، چاپ اول، ‏۱۴۰۳ق.
الإرشاد فی معرفة حجج اللّٰه على العباد، محمد‏‌بن‏‌نعمان (شیخ مفید)‏‌‏، قم: کنگره شیخ مفید، چاپ اول، ۱۴۱۳ق.‏
إرشاد القلوب إلى الصواب،‏ شیخ حسن دیلمى، قم: رضى، ۱۴۱۲ق.
الأمان، سید على بن موسى ابن طاوس، قم: مؤسسه آل البیت:، ۱۴۰۹ق.
بحار الأنوار، محمدباقر مجلسی، تهران: اسلامیه، ۱۴۰۴ق.
بحر العلوم، نصربن محمد بن احمد سمرقندى، بی‏‌جا: بی‏‌نا، بی‏‌تا.
البرهان فى تفسیر القرآن، سید هاشم بحرانى، تهران: بنیاد بعثت، چاپ اول، ۱۴۱۶ق.
بصائر الدرجات، محمدبن‏‌حسن‏‌بن فروخ صفار، قم: انتشارات کتابخانه آیة الله مرعشى، ۱۴۰۴ق.
تأویل الآیات الظاهرة، سید شرف‏الدین حسینى استرآبادى، چاپ اول، قم: انتشارات جامعه مدرسین، ۱۴۰۹ق.
التبیان فى تفسیر القرآن‌، محمد بن حسن طوسى، بیروت‌: دار احیاء التراث العربى، بی‌تا.
تحلیل محتوا، لورنس باردن، ترجمه: ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، ۱۳۷۵ش.
تفسیر اثنا عشرى‌، حسین بن احمد حسینى شاه عبدالعظیمى، تهران: انتشارات میقات‌، ۱۳۶۳‏‏ش.
تفسیر الجلالین‌، جلال الدین محلى و جلال الدین سیوطی، بیروت: مؤسسه النور للمطبوعات‌، ۱۴۱۶ق.
تفسیر أحسن الحدیث، سید على اکبر قرشى، تهران: بنیاد بعثت، چ سوم: ۱۳۷۷ش.
تفسیر سور آبادى‌، ابوبکر عتیق بن محمد سور آبادى، تهران: فرهنگ نشر نو، ۱۳۸۰ش.
تفسیر الصافى‏، ملا محسن فیض کاشانى، تهران: الصدر، چاپ دوم، ۱۴۱۵ق.
تفسیر الصراط المستقیم، سید حسین بروجردى، قم: موسسه انصاریان، چاپ اول، ۱۴۱۶ق.
تفسیر العیاشی، محمد بن مسعود عیاشی، تهران: چاپ‏‌خانه علمیه، ۱۳۸۰ق.
تفسیر القرآن الکریم (شبر)، سیدعبدالله شبر، بیروت: دار البلاغة للطباعة و النشر، ۱۴۱۲ق.
تفسیر القمى، على‏‌بن‏‌ابراهیم قمى، قم: دارالکتاب، چاپ چهارم، ۱۳۶۷ش.
تفسیر الکاشف، محمد جواد مغنیه، تهران: دار الکتب الإسلامیة، ۱۴۲۴ق.
تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و همکاران، تهران: دار الکتب الإسلامیة، چ اول: ۱۳۷۴ش.
تفسیر نور الثقلین‏، عبد على بن جمعه عروسى حویزى،‏ قم: انتشارات اسماعیلیان‏، چاپ چهارم، ۱۴۱۵ق.
التوحید‏، محمد بن على ابن بابویه، قم: جامعۀ مدرسین، چ اول، ۱۳۹۸ق.
جامع البیان فى تفسیر القرآن، ابو جعفر محمد بن جریر طبرى، بیروت: دار المعرفه‏، ۱۴۱۲ق.
الجدید فى تفسیر القرآن المجید، محمد بن حبیب الله سبزوارى نجفى، بیروت: دار التعارف للمطبوعات: ۱۴۰۶ق.
الخرائج و الجرائح، سعید بن هبة الله قطب راوندی، قم: مدرسۀ امام مهدی۷، چاپ اول: ۱۴۰۹ق.
الخصال، محمد بن على ابن بابویه، قم: جامعۀ مدرسین، چ اول، ۱۳۶۲ش.
دقائق التأویل و حقائق التنزیل، محمود بن محمد حسنى أبوالمکارم، تهران: نشر‏‌میراث‏‌مکتوب، ۱۳۸۱ش.
دلائل الامامه، محمد‏‌بن جریر طبری، قم: دارالذخائر للمطبوعات، بی‏‌تا.
رجال الکشی (اختیار معرفه الرجال)، ابوعمرو کشّی، مشهد: مؤسسۀ نشر دانشگاه مشهد، ۱۴۹۰ق.
روض الجنان و روح الجنان فى تفسیرالقرآن، حسین بن على ابوالفتوح رازى، مشهد‌: بنیاد پژوهش‌هاى اسلامى آستان قدس رضوى‌، ۱۴۰۸ق.
شرح الکافی، محمد صالح مازندرانى، تهران: المکتبة الإسلامیة، ۱۳۸۲ق.
شناخت حدیث (مبانی فهم متن- اصول نقد سند)، مجید معارف، تهران: نبا، ۱۳۸۷ش.
شواهد التنزیل لقواعد التفضیل، عبید الله‏‌بن‏‌احمد حسکانى، تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى، چاپ اول، ۱۴۱۱‏‌ق
عیون أخبار الرضا۷‏، محمد بن على ابن بابویه، تهران: نشر جهان، چ اول، ۱۳۷۸ق.
فلاح السائل و نجاح المسائل‏، سید على بن موسى ابن طاوس، قم: بوستان کتاب، بی‏‌تا.
الکافی‏، محمد‏‌بن یعقوب کلینی، تهران: اسلامیه، ۱۳۶۲ش.
کامل الزیارات، جعفربن‏‌موسى‏‌بن‏‌مسرور ابن قولویه، نجف: انتشارات مرتضویه، ۱۳۵۶ش.
کتاب سلیم بن قیس الهلالی، سلیم بن قیس هلالى، قم: انتشارات هادى، ۱۴۰۵ق.
کشف الغمة، على بن عیسى إربلى، تبریز: چاپ مکتبة بنى هاشمى، ۱۳۸۱ق.
کمال الدین و تمام النعمة، محمد بن على ابن بابویه، تهران: اسلامیه، چاپ دوم، ۱۳۹۵ق.
مجمع البیان فی تفسیر القرآن، فضل بن حسن طبرسى، تهران: انتشارات ناصرخسرو، چ سوم، ۱۳۷۲ش.
المحاسن، احمد‏‌بن‏‌محمد بن‌خالد برقی، قم: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۱ق.
المحرر الوجیز فى تفسیر الکتاب العزیز، عبدالحق بن غالب ابن عطیه اندلسى، بیروت: دارالکتب العلمیه، چ اول، ۱۴۲۲ق.
مستدرک الوسائل، حسین نوری، قم: مؤسسۀ آل‏‌البیت، ۱۴۰۸ق،
مطالعۀ معنایی کتاب وحیانی، بازخوانی کاربردهای قرآنی، علی‏‌رضا فخاری، تهران: دانشگاه علامه‏‌طباطبایی=، ۱۳۹۴ش.
معانی الأخبار، محمدبن على بن بابویه، قم: جامعۀ مدرسین، چاپ اول، ۱۴۰۳ق.
المناقب آل أبی طالب۷، محمد بن شهرآشوب مازندرانى، قم: مؤسسه انتشارات علامه، ۱۳۷۹ش.
منهج الصادقین فى الزام المخالفین‌، ملا‏‌فتح الله‌ کاشانى، تهران: کتاب‌فروشى محمدحسن‏‌علمى‌، ۱۳۳۶ش.
نهج‏‌البلاغه، محمد بن حسین شریف الرضی، قم: هجرت، چ اول، ۱۴۱۴ق.
الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز، على بن محمد على دخیل، بیروت: دار التعارف للمطبوعات، ۱۴۲۲ق.
وسائل الشیعه، محمد بن ‏‌حسن حر عاملى، قم: مؤسسه آل البیت:، چاپ اول، ۱۴۰۹ق.
«بررسی دلالت عبارت «تبیان کلّ شیء» بر جامعیت قرآن»، محمد ابراهیم روشن ضمیر، آموزه‏‌های قرآنی، ۱۳۹۳ش، شمارۀ ۱۹.
«پژوهشی در رویکرد جامعیت مطلق قرآن»، علی غضنفری، پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن، ۱۳۹۶ش، شمارۀ دهم.
«تبیین راه‏‌کارهای عملی و نظری کسب تواضع و فروتنی بر مبنای تحلیل محتوای خطبۀ قاصعه امیرالمومنین۷»، صدیقه کاشفی، محمد عترت دوست و فتحیه فتاحی‏‌زاده، ۱۳۹۹.
«تحلیل محتوا»، روح الله رضوانی، پژوهش، ۱۳۸۹ش، ش اول،.
«تحلیل محتوای توحیدی امام صادق۷ با ابن‏‌ابی‏‌العوجاء»، فرشته معتمد لنگرودی، و بی‏‌بی سادات رضی بهابادی و محمد عترت‏‌دوست، شیعه‌پژوهی، ۱۳۹۷ش، شمارۀ پانزدهم.
«روش‌شناسی فهم حدیث در فرایند سه‏‌گانۀ تحلیل متن، تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان»، محمد عترت‏‌دوست، دو فصلنامۀ علمی‏‌پژوهشی حدیث‌پژوهی، ۱۳۹۸ش، ش بیست و یکم.
«رهاوردهای استفاده از روش «تحلیل محتوای کمی» در فهم احادیث»، محمد جانی‏‌پور، و رضا شکرانی، مجلۀ پژوهش‏‌های قرآن و حدیث، پاییز و زمستان ۱۳۹۲ش، ش دوّم.
“Using thematic analysis in psychology”,Braun, V. & Clarke, V. (2006), Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101.
-Thematic networks: an analytic tool for qualitative research, Attride-Stirling, J. (2001).. Qualitative research, 1(3), 385-405.