Analysis of the discourse of the hadiths of "We are the Arabs" in the lineage of Shiite Imams

Document Type : علمیه تحقیقیه

Authors

1 Researcher of Interdisciplinary Research Center for Islamic Education and Health Sciences, Shiraz University of Medical Sciences

2 Associate Professor, Farabi Campus, University of Tehran

10.22034/hs.2022.50276.3179

Abstract

There are some reports in the hadith tradition of the Imams that the Ahl al-Bayt (as) have been introduced as the true example of the Arabs and the superior race, and that their Shiites have also been introduced as Arabs or as "Mawlawi."In contrast, their enemies have been described as Bedouin and non-Bedouin.The authors of the present study aim to achieve a correct understanding of these hadiths by compiling a "hadith family" and applying the method of historical discourse analysis, and to explain the main purpose of these hadiths in the socio-cultural context of the date of their publication.Using these two methods in the analysis of the mentioned hadiths, it is obtained that words such as "Arabs, Arabs, Mawlawis and non-Arabs" in these hadiths, their literal meaning is not the main purpose, but their idiomatic meanings are considered.It is the infallibles who observe the superior position of faith and knowledge of the Ahl al-Bayt and their Shiites,and the moral deviation and degeneration of the faith of their opponents;On the other hand, such narrations have been issued and reflected in the face of a rival discourse that sought to promote the discourse of the superiority of the Arab race over non-Arabs,

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
نهج البلاغه
بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
تاریخ الاسلام و وفیات المشاهیر و الاعلام، شمس الدین ذهبی، بیروت: دارالکتب عربی، 1411ق.
تاریخ التمدن الاسلامی، جرجی زیدان، بیروت: دار مکتبة الحیاة، بی‏تا.
تاریخ ایران بعد از اسلام، عبدالحسین زرین‏کوب، تهران: انتشارات‏ امیرکبیر، 1380ش.
تاریخ مردم ایران، عبدالحسین زرین‏کوب، تهران: انتشارات‏ امیرکبیر، 1394ش.
تحلیل انتقادی گفتمان، نورمن فرکلاف، ترجمه: فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1389ش.
تحلیل گفتمان دریچه‏ای برای کشف ناگفته‏ها، حسن بشیر، تهران: دانشگاه امام صادق۷، 1385ش.
تفسیر فرات الکوفی، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم فرات کوفی، تهران: مؤسسه الطبع و النشر فی وزاره الارشاد الاسلامی، 1410ق.
تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، محمد بن حسن حرعاملی، قم: مؤسسه آل البیت: لاحیاء التراث، 1413ق.
الحیاة الاجتماعیة و الاقتصادیة فی الکوفه، محمد حسین زبیدی، بغداد: جامعة بغداد، 1970م.
الخصال، محمد بن علی صدوق، تحقیق: علی اکبر غفاری، قم‏: جامعه مدرسین، 1362ش.
درسنامه فهم حدیث، عبدالهادی مسعودی، قم: انتشارات زائر، ۱۳۸9ش.
دلائل الامامه، محمد بن جریر بن رستم طبری آملی صغیر، تحقیق قسم الدراسات الإسلامیة مؤسسة البعثة، قم: بعثت‏، 1413ق.
سنن الترمذی، محمد بن عیسی ترمذی، مصر، دار الحدیث، 1419ق.
شرح الکافی- الأصول و الروضة، محمد هادی بن محمد صالح مازندرانی، تهران: المکتبة الإسلامیة، ‏1382ق‏‏.
طبقات المحدثین بأصبهان و الواردین علیها، أبو محمد عبد الله بن محمد ابوالشیخ اصبهانی، تحقیق: عبد الغفور عبد الحق حسین البلوشی، بیروت: مؤسسة الرسالة، 1992م.
الغدیر، عبدالحسین امینی، تهران: کتابخانه بزرگ اسلامی، 1368ش.
فتوح البلدان، احمدبن یحیی بلاذری، تهران: نشر نقره، ۱۳۶۷ش.
فیض القدیر شرح جامع الصغیر، زین الدین محمد مناوی، مصر: المکتبة التجاریة الکبری، 1356ق.
الکافی، محمد بن یعقوب‏ کلینی، قم‏: دار الحدیث،‏ 1429ق.
کتاب العین، خلیل بن أحمد فراهیدی، قم: نشر هجرت، 1409ق‏.
کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال، علی بن حسام الدین متقی هندی، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1419ق.
کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، محمدحسین رجبی دوانی، تهران: انتشارات امام حسین۷، 1397ش.
لسان العرب‏، محمد بن مکرم جمال‏الدین‏ میردامادی ابن منظور، بیروت: دارصادر، چاپ سوم، 1414 ق‏.
مجمع الزوائد و منبع الفوائد، علی بن ابوبکر هیثمی، بیروت: دار الکتب العلمیة، 1408ق.
مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، محمد باقر مجلسی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوم‏، 1404ق.
مسبوک الذهب فی فضل العرب و شرف العلم علی شرف النسب، مرعی بن یوسف مقدسی حنبلی، تحقیق: نجم عبد الرحمن خلف، ریاض: مکتبة الرشد للنشر والتوزیع، بی‏تا.
المستدرک علی الصحیحین، محمد بن عبدالله حاکم نیشابوری، بیروت: دار الکتب العلمیة، 1411ق.
مسند الإمام أحمد بن حنبل، احمد ابن‏ حنبل‏، تحقیق احمد محمد شاکر، قاهره: دارالحدیث، 1416ق.
معانی الاخبار، محمد بن علی صدوق، تحقیق: علی اکبر غفاری، قم‏: دفتر انتشارات اسلامی‏، 1403ق.
مقدمه‏ای بر نظریه‏های گفتمان، دایان مک دانل، حسینعلی نوذری، تهران: فرهنگ گفتمان، 1380ش.
منطق فهم حدیث، محمد کاظم طباطبایی، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی=، 1389ش.
میزان الحکمه، محمد محمدی ری‏شهری، قم: دار الحدیث، 1393ش.
نخستین اندیشه‏های حدیثی شیعه: رویکردها، گفتمان‏ها، انگاره‏ها و جریان‏ها، سید محمد هادی گرامی، تهران: دانشگاه امام صادق۷، 1396ش.
نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ماریا یورگنسن، لوئیز فیلیپس، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی، 1392ش.
نهضت شعوبیه، حسینعلی ممتحن، تهران: شرکت سهامی کتاب‏های جیبی، 1354ش.
الوافی، محمد محسن بن شاه مرتضی فیض کاشانی، اصفهان‏: کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی۷‏، 1406ق.
«بررسی و نقد جریان فکری شعوبیه و تأثیر آن بر کلام شیعی»، سیدمحمدرضا حسینی، پژوهش‏های فلسفی-کلامی، سال چهاردهم پاییز 1391 شماره 1 (پیاپی 53).
«تحلیل گفتمان کلامی احادیث ابن محبوب»، علی راد، سعید عزیزی، مجله تحقیقات کلامی، سال 1399ش، شماره 28، ص31-50.
«تحلیل گفتمان مهدویت در احادیث حسن بن محبوب»، علی راد، سعید عزیزی، مجله انتظار موعود، سال 1399، شماره70، ص33-57.
«درآمدی بر گفتمان کاوی تاریخی؛ مطالعه موردی خطبه حضرت زینب(س) در شام»، محمد نصراوی، صحیفه مبین، سال21، شماره 57، 1394ش.
«شعوبیه و تأثیرات آن در سیاست و ادب ایران و جهان اسلام»، حمید بهرامی احمدی، مجله پژوهشی دانشگاه امام صادق۷، شماره 18و 19.
«نقش موالی در تشیع»، نعمت الله صفری، مجله پرسمان، شماره 23، مرداد 1383ش.