Examining the Narrational Reasons for the Exclusion of Virtues from jurisprudence

Document Type : علمیه تحقیقیه

Author

Assistant Professor of Theoretical Ethics Department, Islamic Ethics and Psychology Research Institute, Quran and Hadith Research Institute

10.22034/hs.2024.50848.3399

Abstract

Abstract: The relationship between jurisprudenc and ethics is one of the important and influential topics in the interdisciplinary discussions of these two fields of study. There are various perspectives regarding this relationship, which can be categorized into three groups: unity, conflict, and interaction. Proponents of distinction, whether they believe in conflict or interaction, consider one of the fundamental differences between jurisprudence and ethics to be their subject matter: jurisprudence pertains to human behavior, while ethics deals with virtues and dispositions. This research examines the narrational reasons that may exclude virtues and dispositions from the domain of jurisprudence and include them in the science of ethics. The research method involved the collection and semantic analysis of narrational propositions. The findings indicate that the three possible narrational reasons for the non-subjectivity of virtues in jurisprudence lack sufficient strength. Finally, an anthropological rational reason that interprets narratives indicating the prohibition of moral vices has been examined and critiqued.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
الاصول الاربعه فی تردید الارهابیه، حکیم معراج الدین، اصفهان: مرکز تحقیقات رایانه‏ای قائمیه اصفهان، ۱۳۹۶ش.
أصول الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ترجمه: کمره‏ای، قم: اسوه، سوم، ۱۳۷۵ش.
أصول الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ترجمه: مصطفوی، تهران: کتاب فروشی علمیه اسلامیه‏، اول، ۱۳۶۹ش.
الامالی، محمد بن الحسن طوسی، قم: کتابچی، اول، ۱۴۱۴ق.
بنادر البحار، محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، مترجم: فیض الاسلام اصفهانی،‏ تهران: انتشارات فقیه، بی تا.
بیان المعانی، عبدالقادر آل‏غازی، دمشق: مطبعة الترقی، اول، ۱۳۸۲ق.
التحفة السنیة فی شرح النخبة المحسنیة، عبد اللّٰه بن نور الدین جزایری، تهران: بی‏نا، بی‏تا.
التعلیقة علی أصول الکافی، محمد باقر بن محمد میرداماد، قم: الخیام، اول، ۱۴۰۳ق.
تفسیر الصراط المستقیم، حسین بن رضا بروجردی، قم: انصاریان، اول، ۱۴۱۶ق.
تهذیب الاحکام، محمد بن الحسن طوسی، تحقیق: خرسان، تهران: دار الکتب الاسلامیه، چهارم، ۱۴۰۷ق.
جامع السعادات، مهدی بن ابی ذر نراقی، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بی‏تا.
الجامع لأحکام القرآن، محمد بن احمد قرطبی، تهران: ناصر خسرو، اول، ۱۳۶۴ش.
الخصال‏، ابن بابویه صدوق، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، اول، ۱۳۶۲ش‏.
دعائم الاسلام، ابن حیون نعمان بن محمد مغربی، قم: مؤسسه آل البیت، دوم، ۱۳۸۵ق.
روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محمدتقی بن مقصودعلی مجلسی، قم: مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانبور، دوم، ۱۴۰۶ق.
الشافی فی شرح الکافی، ملا خلیل بن غازی قزوینی، قم: دارالحدیث، اول، ۱۳۸۷ش.
شرح أصول الکافی، محمد بن ابراهیم ملاصدرا، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی‏، اول، ۱۳۸۳ش.
شرح الکافی- الأصول و الروضة، محمد صالح بن احمد مازندرانی، تهران: المکتبة الإسلامیة، اول، ۱۳۸۲ق.
شرح چهل حدیث (اربعین حدیث)، امام خ‍م‍ی‍نی‏، قم: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۰ش.
عوائد الأیام فی بیان قواعد الأحکام، مولی احمد بن محمد مهدی نراقی، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، اول، ۱۴۱۷ق.
عیون اخبار الرضا۷، محمد بن علی ابن بابویه، تهران: نشر جهان، اول، ۱۳۷۸ق.
الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، قم: دار الحدیث، اول، ‏۱۴۲۹ق.
الکشف الوافی فی شرح أصول الکافی، شریف شیرازی ،قم: دارالحدیث، اول، ۱۳۸۸ش.
مبانی الفقه الفعال فی القواعد الفقهیة الاساسیة، علی اکبر سیفی مازندرانی، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه، ۱۴۲۵ق.
مجمع البحرین، فخر الدین بن محمد طریحی، تهران: مرتضوی، سوم، ۱۳۷۵ش.
المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، دوم، ۱۳۷۱ق.
مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، محمد باقر بن محمد تقی مجلسی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، دوم، ۱۴۰۴ق.
المسند الصحیح المختصر بنقل العدل عن العدل إلی رسول الله - صلی الله علیه و سلم ، مسلم بن الحجاج أبو الحسن القشیری النیسابوری، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
مصطلحات الفقه، علی مشکینی اردبیلی، قم: دار الحدیث، اول، ۱۳۹۲ش.
معجم مقاییس اللغة، أحمد بن فارس، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، اول، ۱۴۰۴ق.
مفردات ألفاظ القرآن، حسین بن محمد راغب اصفهانی، بیروت: دارالقلم، اول، ۱۴۱۲ق.
مقتنیات الدرر، علی حائری طهرانی، تهران: دار الکتب الإسلامیة، اول، ۱۳۳۸ش.
النهایة فی غریب‏الحدیث و الأثر، ابن الأثیر، تحقیق: طاهر أحمد الزاوی و محمود محمد الطناحی، بیروت: المکتبة العلمیة، ۱۳۹۹ق.
نهج البلاغة، محمد بن حسین سید الرضی، تحقیق: صبحی صالح، قم: هجرت، اول، ۱۴۱۴ق.
الوافی، محمد محسن بن شاه مرتضی فیض کاشانی، اصفهان: کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی۷‏، اول، ۱۴۰۶ق.
الهدایا لشیعة أئمة الهدی، محمد مجذوب تبریزی، قم: دارالحدیث، اول، ۱۳۸۷ش.