میان دانشوران معاصر شیعه سه دیدگاه درباره رویکرد علامه محمد باقر مجلسی در تألیف بحار الانوار وجود دارد. بیشتر آنان برآناند که هدف وی فقط جمعآوری احادیث بوده است. عدهای نقش گزینشیِ وی در انتخاب مصادر و احادیث بحار الانوار را به قصد کارآمد شدن پذیرفتهاند. گروه دیگری افزون بر تأیید گزینشی بودن روایات بحار الانوار، بر این باورند که وی روایاتی را که خود صحیح میدانسته در بحار الانوار آورده، مگر در موارد اندکی که خود به عدم اعتبار حدیث اشاره کرده است. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی به واکاوی دیدگاههای یاد شده و خاستگاه شکلگیری آنها میپردازد تا نشان دهد بر اساس عبارات علامه مجلسی در مقدمه بحار الانوار و شرحهای ایشان بر احادیث، و مبانی اعتبارسنجی روایات نزد وی، دیدگاه سوم صحیحتر مینماید؛ گرچه نباید از دیده دور داشت که پاسداری از میراث مکتوب حدیثی شیعه در این گردآوری گسترده، مهمترین انگیزه و دستاورد تألیف آن به شمار میرود.
. (1397). تألیف بحار الانوار؛ جمعآوری احادیث و یا گزینش آن / ابوطالب مختاری هاشم آباد، محسن قاسم پور، پرویز رستگار جزی. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 23(89), 123-146.
MLA
. "تألیف بحار الانوار؛ جمعآوری احادیث و یا گزینش آن / ابوطالب مختاری هاشم آباد، محسن قاسم پور، پرویز رستگار جزی". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 23, 89, 1397, 123-146.
HARVARD
. (1397). 'تألیف بحار الانوار؛ جمعآوری احادیث و یا گزینش آن / ابوطالب مختاری هاشم آباد، محسن قاسم پور، پرویز رستگار جزی', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 23(89), pp. 123-146.
VANCOUVER
. تألیف بحار الانوار؛ جمعآوری احادیث و یا گزینش آن / ابوطالب مختاری هاشم آباد، محسن قاسم پور، پرویز رستگار جزی. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1397; 23(89): 123-146.