معناشناسی و موارد کاربرد واژه «تأویل» در روایات

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

چکیده

مسألۀ اصلی این مقاله، بررسی کاربردهای واژۀ «تأویل» در روایات اهل بیت: است و از باب مقدمه و برای تسهیل در مقایسۀ اصطلاحات مختلف این واژه، معنای لغوی آن و همچنین معانی اصطلاحی آن در تفسیر، کلام و عرفان نیز مورد توجه قرار گرفته است. روش مورد استفاده در آن، توصیفی – تحلیلی است و هدف، ره‏یابی به معانی دقیق واژگان قرآنی و روایی. «تأویل» در روایات به معنای رویا، برخی از افعال همچون نماز و ... و همچنین درباره قرآن به کار رفته است. از جمله یافته‏های مهم این پژوهش آن است که اولاً واژۀ «تأویل» در روایات، در بسیاری از موارد، در برابر «تنزیل» استفاده می‏شود؛ ثانیاً هرگز به معنای «معنای مخالف ظاهر» - که در السنۀ متأخران شیوع یافته - استفاده نشده است؛ ثالثاً «معانی باطنی آیات» و همچنین «مصادیق دیگری غیر از مصادیق شأن نزولی» از جمله مهم‏ترین کاربردهای روایی واژۀ «تأویل» محسوب می‏شوند.

کلیدواژه‌ها


  1. قرآن کریم.
  2. أقرب الموارد فی فُصح العربیه و الشوارد، سعید الخوری الشرتوتی اللبنانی، بیروت: [بی‌نا]، 1889 م.
  3. بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار، محمد باقر مجلسی، بیروت: مؤسسة الوفاء، 1404 ق.
  4. بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلی الله علیهم، محمد بن الحسن صفار، قم: کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، 1404 ق.
  5. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360.
  6. ترتیب کتاب العین، خلیل بن احمد فراهیدی، تحقیق دکتر مهدی مخزومی و دکترابراهیم سامرائی و تصحیح استاد اسعد الطیب، قم: اسوه، 1414 ق.
  7. تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، روح الله الموسوی الخمینی، تهران: موسسة پاسدار اسلام، چ دوم، 1410 ق.
  8. تفسیر ابن عربی (تأویلات کاشانی)، عبدالرزاق کاشانی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1422 ق.
  9. التفسیر الاثری الجامع، محمد هادی معرفت، قم: مؤسسة التمهید، 1387.
  10. تفصیل وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه، محمد بن حسن شیخ حرّ عاملی، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409 ق.
  11. شرح تائیه ابن فارض، داود بن محمود قیصری، تصحیح و تحقیق صادق خورشا، تهران: میراث مکتوب، 1376.
  12. شرح حدیث جنود عقل و جهل، روح الله الموسوی الخمینی، تهران: موسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، 1377.
  13. شرح دعای سحر، روح الله الموسوی الخمینی، تهران: موسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چ دوم، 1381.
  14. الصحاح تاج اللغه و صحاح العربیه، اسماعیل بن حماد جوهری، تحقیق احمد عبدالغفور عطار، بیروت: دار العلم للملایین، چ دوم، 1399 ق.
  15. عوالی اللئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینیه، محمد بن زین الدین ابن ابی جمهور احسائی،  قم: دار سید الشهداء للنشر، 1405 ق.
  16.  القاموس المحیط، مجدالدین محمد بن یعقوب فیروزآبادی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1412 ق.
  17. قرآن در اسلام، محمد حسین طباطبائی، قم: دار الکتب الاسلامیه، 1373.
  18. الکافی، محمد بن یعقوب بن اسحاق الکلینی، تصحیح علی اکبر غفاری و محمد آخوندی، تهران: دار الکتب الاسلامیه، چ چهارم، 1407 ق.
  19. کتاب التفسیر، محمد بن مسعود عیاشی، تحقیق سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: چاپخانة علمیه، 1380.
  20. گفتگوی دین و فلسفه، محمد جواد صاحبی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1377.
  21. المجازات النبویة، محمد بن الحسین سید رضی، تحقیق و تصحیح: صبحی صالح، قم: دار الحدیث، 1380.
  22. مجمع البحرین، فخرالدین طریحی، تهران: کتابفروشی مرتضوی، 1375.
  23. المحیط الاعظم و البحر الخضم فی تأویل کتاب الله العزیز الحکیم، سید حیدر آملی، تهران: مؤسسة الطباعه و النشر، 1414 ق.
  24. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، میرزا حسین نوری، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1408 ق.
  25. المصباح المنیر، احمد بن محمد بن علی المقری الفیّومی، قم: دار الهجرة، 1405 ق.
  26. معجم مقاییس اللغه، ابوالحسین احمد ابن فارس بن زکریا، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، بیروت: دار الجیل، 1411 ق.
  27. المفردات فی غریب القرآن، حسین بن محمد راغب اصفهانی، دمشق ـ بیروت: دار العلم و الدار الشامیه، 1412 ق.
  28. المیزان فی تفسیر القرآن، محمد حسین طباطبائی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1417 ق.
  29. النهایة فی غریب الحدیث و الاثر، مجدالدین ابی السعادات المبارک بن محمد الجزری ابن الاثیر، قم: اسماعیلیان، چ چهارم، 1367.