مفهوم انسجام به منظور درک بهتر روابط معنایی بین جملات ارائه شده است تا آنها را به مثابه یک متن، از غیر متن جدا کند. این نوشتار با تکیه بر نظریه انسجام هلیدی و حسن، دعای شریف «ابوحمزه ثمالی» را از سه بُعد دستوری، واژگانی و پیوندی و به روش توصیفی – تحلیلی مورد واکاوی قرار داده است. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سؤالات است که: الگوی انسجــام تــا چه اندازه در متنبودگی دعای ابوحمزه ثمالی نقش دارد؟ آیا میتوان مؤلفههای انسجام را بر متن این دعا منطبق دانست؟ یافتههای پژوهش حاکی از این است که عنصر ارجاع، هممعنایی، تکرار و از میان ادات پیوندی، ادات افزایشی، تأکیدی و موصولات بیشترین بسامد را در متن دعا داشتهاند و زمینه ایجاد کلامی به این جامعیت و گستردگی، با بندهای فراوان را برای تحقق بخشیدن به معرفت خداوند و نشان دادن راه سعادت و نجات بشر فراهم کرده است و توانمندی امام سجاد7 را در هنر شناخت کلام به خوبی نشان میدهد.
الاتسـاق و الانسجام فی روایة سمرقند لأمین معلوف، لمیاء شنـوف، إشراف: سعیدة کحیل، جامعة منتوری – قسنطینة، کلیة الآداب واللغات قسم الترجمة، 2008م.
ارزیابی نظریههای انسجام و پیوستگی متنی: به سوی چارچوبی برای ارزیابی خوانشپذیری در سطح گفتمان، رامین گلشائی، مجلهی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 1392ش، شماره سی و یکم.
أسالیب المعانی فی القرآن، السید جعفر باقر حسینی، قم: بوستان کتاب (مرکز الطباعة والنشر التابع لمکتب الإعلام الإسلامی، 1427ق.
الإقبال بالأعمال الحسنة، سیّد رضی الدین ابن طاووس، محقق: جواد قیومی اصفهانی، قم: مؤسسه عمران مساجد، بیتا.
بحار الأنوار، محمد باقر المجلسی، بیروت: دار إحیاء التراث العربی، 1403ق.
بررسی تطبیقی زبان ارزیابی از دیدگاه نقشگرایی در زبان فارسی و انگلیسی،محمدرضا احمدخانی، فاطمه یوسفیراد، اکرم دهقانزاده، نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه باهنر کرمان، 1395ش. شمـارهی 14.
بررسی عناصر انسجام متن در داستان حضرت موسی با رویکرد زبانشناسی نقشگرا، مهدی مسبوق، شهرام دلشاد، فصلنامه پژوهشهای ادبی – قرآنی، 1395ش، شماره اوّل.
بشنو از نی (مروری بر دعای ابوحمزه ثمالی)، علی صفایی حائری، قم: انتشارات لیلة القدر، 1384ش.
تحلیل گفتمان انتقادی، فردوس آقاگلزاده، تهران: شرکت انتشارت علمی و فرهنگی، چاپ اول، 1385ش.
جواهر البلاغة، السید أحمد الهاشمی، قم: نشر قدس رضوی، 1383ش.
درآمدی بر اصول ترجمه، کاظم لطفیپور ساعدی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ هشتم، 1387.
زبانشناسی متن و الگوی انسجــام در آرای نحوی، بلاغی و نقدی عربی قدیم، علیرضا نظری، خلیل پروینی، کبری روشنفکر، فردوس آقاگلزاده، مجلهی ادب عربی، 1390ش، شمارهی سوم.
زبان و ذهن، نوام چامسکی، ترجمهی کورش صفوی، تهران: هرمس، چاپ جهارم، 1387ش.
عشق و رستگاری (شرح دعای ابو حمزه ثمالی)، احمد زمردیان شیرازی، تهران: کتابفروشی اسلامیه، 1362ش.
عناصر برجستهی انسجام در بائیه متنبّی بر اساس نظریه هلیدی، سیدرضا میراحمدی، مریم آقاجانی، مجلهی زبان و ادبیات عربی (ادبیات وعلوم انسانی سابق)، 1396ش، شماره هفدهم.
لسانیات النصّ، محمد الخطابی، دارالبیضاء: مرکز الثقافی العربی. الطبعة الثانی، 2006م.
مائة مبحث ومبحث فی ضلال دعاء أبی حمزة الثمالی، الشیخ جبار جاسم مکاوی، تحقیق: عبدالحلیم عوض الحلیّ، مؤسسة الطبع والنشر التابعة للآستانة الرضویة المقدسة مجمع البحوث اللإسلامیة، الطبعة الأولى، 1435ق.
مبانی زبانشناسی متن، پرویز البرزی، تهران، امیرکبیر، چاپ اول، 1386ش.
مبانی زیباییشناختی و چگونگی کارکرد عوامل انسجام در شعر با بررسی «کتیبه» اخوان ثالث و «خوابی در هیاهو» از سهراب سپهری، مریم درپر، مجلهی شعرپژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز، 1393ش، شمارهی دوم.
معناکاوی، به سوی نشانهشناسی اجتماعی، فرهاد، ساسانی، تهران: علم، 1389ش.
موسیقی شعر، محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: آگاه، چاپ پنجم، 1376ش.
نهج البلاغه، ترجمهی محمد دشتی، قم: انتشارات زاهدی، چاپ اول، 1385ش.
محمدی, مجید, کاکائی, سوسن, & صولتی, سمیه. (1398). تحلیل مؤلفههای زیباییشناختی انسجام در کلام دعای ابوحمزه ثمالی با تکیه بر رویکرد هلیدی و حسن. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 24(3), 105-130.
MLA
مجید محمدی; سوسن کاکائی; سمیه صولتی. "تحلیل مؤلفههای زیباییشناختی انسجام در کلام دعای ابوحمزه ثمالی با تکیه بر رویکرد هلیدی و حسن". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 24, 3, 1398, 105-130.
HARVARD
محمدی, مجید, کاکائی, سوسن, صولتی, سمیه. (1398). 'تحلیل مؤلفههای زیباییشناختی انسجام در کلام دعای ابوحمزه ثمالی با تکیه بر رویکرد هلیدی و حسن', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 24(3), pp. 105-130.
VANCOUVER
محمدی, مجید, کاکائی, سوسن, صولتی, سمیه. تحلیل مؤلفههای زیباییشناختی انسجام در کلام دعای ابوحمزه ثمالی با تکیه بر رویکرد هلیدی و حسن. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1398; 24(3): 105-130.