1
عضو هیئت علمی گروه تربیت پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
2
هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
3
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
4
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
10.22034/hs.2020.13043
چکیده
در منابع روایی با مفاهیمی مواجه میشویم که با اضافه شدن به واژه نفس، القاکننده کارکردهای نفس در حوزههای مهار، تنظیم، نظارت، نگهداری، و تغییر خود هستند. هدف پژوهش حاضر تحلیل مفاهیم مضاف نفس در روایات و تبیین سازه خودنظمجویی با روش پژوهش مفهومی- محتوایی است. یافتهها نشان داده که خود در منابع اسلامی انسان به اعتبار عامل تشخّصبخش غیرمادّی بوده و خودنظمجویی با تحلیل مفاهیم مضاف به «خود» (هفده مفهوم) و مفاهیم تحقق دهنده (دو مفهوم) قابل تبیین است. عامترین مضافهای نفس اصلاح النفس و تزکیةالنفس است که توسط دو برنامه فرایندیِ مجاهدةالنفس و ریاضةالنفس پیگیری شده، و با ابزار نظارةالنفس، کفّ النفس، و ضبط النفس قابل دستیابی است. سازوکار تحقق، تمام مفاهیم مذکور به واسطه سه مفهومِ هستهای «شناخت»، «مهار»، و «انگیزه متعالی» است که از تحلیل دو مفهوم عقل و تقوا به دست میآید.
التبیان فى تفسیر القرآن، محمد بن حسنالطوسى، تحقیق احمد قصیرعاملى، بیروت:دار احیاء التراث العربى، بی تا.
تحف العقول عن آل الرسول صلّى الله علیه و آله، حسن بن على ابن شعبه الحرّانى، قم: الجامعه المدرسین، الطبع الثانی، 1404 ه.ق.
تسنیم: تفسیر قرآن کریم (ج4)، عبدالله جوادی آملی، تحقیق وتنظیم، احمدقدسی، قم: مرکز نشر اسراء، چاپ سوم،1383.
تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، عبدالواحد بن محمد التمیمى الآمدى، تصحیح مصطفی درایتی، قم: دفتر تبلیغات حوزه علیمه قم، چاپ اول، 1366ه.ش(1408ق).
التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، الامام حسن بن علی العسکری علیهما السلام، قم: مدرسة الإمام المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف، 1409ق.
تفسیر موضوعی قرآن کریم: مراحل اخلاق در قرآن، عبدالله جوادی آملی، تنظیم و ویرایش، علی اسلامی، قم: مرکز نشر اسراء، چاپ اول، 1377.
تفسیر روح البیان، اسماعیل الحقى البروسوى، بیروت: دارالفکر، بی تا.
تفسیر القمی، على بن ابراهیم القمى، قم: دار الکتاب، الطبع الثالث، 1404ق.
تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، محمد بن محمدرضا القمى المشهدى، تحقیق، حسین درگاهى، تهران: سازمان چاپ وانتشارات وزارت ارشاد اسلامى،1368ه.ش (1411ق.).
التفصیل وسائل الشیعه إلى تحصیل مسائل الشریعه، محمد بن حسن الحر العاملى، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1409 ه.ق.
تفسیر المراغى، احمد بن مصطفى المراغى، بیروت: داراحیاء التراث العربى، بیتا.
التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن المصطفوى، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1360 ه. ش(1402ق.).
توحید المفضل، مفصّل بن عمر، تحقیق کاظم مظفر، قم: داوری، چاپ دوم، بیتا.
تهذیب الأحکام، محمد بن حسنالطوسى، تحقیق حسن خرسان الموسوی، تهران: دار الکتب الإسلامیه، الطبع الرابع، 1407 ق.
جایگاه عقل در فلسفه سیاسی و نقش آن در نظام سیاسی، مهدی ابوطالبی، معرفت سیاسی، پاییز و زمستان 1389، شماره4، صص 140 – 121 .
الخصال، محمد بن على ابن بابویه القمی الصدوق، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1362ه.ش (1404ق.).
درآمدی بر معناشناسی عقل در تعبیر دینی، حسین مهدیزاده، معرفت، زمستان 1382، شماره 74، صص 38-28.
درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی، محمد صادق شجاعی، قم: دارالحدیث،1388.
درسنامه فقه الحدیث، عبدالهادی مسعودی، قم: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، 1395.
دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، نعمان بن محمد ابن حیّون، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، الطبع الثانی، 1385ق.
ده گفتار، مرتضی مطهری، تهران:انتشارات صدرا، چاپ پنجم، بهار 1368.
روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، عبدالکریم عثمان، ترجمه محمدباقر حجتی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1367.
روانشناسی مهار خویشتن با نگرش اسلامی، حمید رفیعی هنر، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1395.
روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، سید محمود الآلوسى، تحقیق: على عبدالبارى عطیة، بیروت: دارالکتب العلمیه، 1415ق.
الزهد، حسین بن سعید الکوفى الاهوازى، قم: المطبعة العلمیة، الطبع الثانی، 1402ق.
الصّحاح (تاج اللغة و صحاح العربیّة)، الجوهری، بیروت: دارالملایین، 1376ه.ق.
صحیفة السجادیه، الامام على بن الحسین علیهما السلام، الإمام الرابع للشیعه، قم : نشر الهادى، 1376ش(1418ق.).
صحیفة الإمام الرضا علیه السلام، الامام على بن موسى، علیهما السلام، تحقیق و تصحیح محمدمهدی نجف، مشهد: کنگره جهانى امام رضا علیه السلام، 1406ق.
الطراز الاول و الکناز لما علیه من لغة العرب المعوّل، سید على خان ابن معصوم المدنى، مشهد: موسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، 1384ش.(1426ق.).
العین، خلیل ابن احمد الفراهیدی، طهران: اسوه،1384 ه.ش(1426ق.).
الفروق فی اللغه حسن بن عبدالله العسکرى، بیروت: دار الافاق الجدیده، بیتا.
قرب الإسناد، عبدالله بن جعفر الحمیرى، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام، 1413 ق.
الکافی، محمد بن یعقوب الکلینی، تصحیح: علی اکبر الغفاری و محمد الآخوندی، تهران: دارالکتب الاسلامیة، الطبع الثالث، 1407 ق.
الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، محمود بن عمر الزمخشرى، بیروت: دار الکتاب العربی، الطبع الثالث، 1407 ق.
کمال الدین و تمام النعمه، محمد بن على ابن بابویه القمی الصدوق، تهران: اسلامیه، الطبع الثانی، 1395ق.
لسان العرب، محمد بن مکرم ابن منظور، بیروت:دار صادر، الطبع الثالث،1414 ه.ق.
ماهیت عقل و تعارض عقل و وحی، رضا برنجکار، نقد و نظر، تابستان و پاییز 1374، شماره 3 و 4، ، صص 204- 184.
مجمع البیان فى تفسیر القرآن، فضل بن حسن الطبرسى، تحقیق: با مقدمه محمد جواد البلاغى، تهران: انتشارات ناصر خسرو، الطبع الثالث،1372 ه.ش(1414ق.).
مجمع البحرین، فخر الدین الطریحى، تحقیق سید احمد حسین، تهران:کتابفروشى مرتضوى، الطبع الثالث، 1375 ه.ش(1417ق.).
مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، على بن حسن الطبرسى، نجف: المکتبة الحیدریة، الطبع الثانی، 1385ق.
مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، محمد بن حسنالطوسى، بیروت: مؤسسة فقه الشیعه، 1411ق.
مصباح المنیر فى غریب الشرح الکبیر للرافعى، احمدبن محمد الفیومی، قم: موسسه دارالهجره،1414ق.
المفردات فی غریب القرآن، حسین بن محمد الراغب الاصفهانى، تحقیق: صفوان عدنان داودى، دمشق: دارالعلم الدار الشامیه،1412 ه.ق.
مفهوم تقوا و کاربرد آن در قرآن کریم، سید ناصر صفری، پژوهشهای قرآنی، شماره4، زمستان 1374، صص268-251.
معانی الأخبار، محمد بن على ابن بابویه القمی الصدوق، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1403ق.
معالم التنزیل فى تفسیر القرآن، حسین بن مسعود البغوى، تحقیق: عبدالرزاق المهد، بیروت: دارالاحیاء التراث العربى،1420 ه.ق.
معجم المقاییس فی اللغه، احمد ابن فارس، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1404ه.ق.
معجم تهذیب اللّغه، محمّد بن احمد الازهری، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، بیتا.
منطق فهم حدیث، سیدمحمدکاظم طباطبایی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1390.
من لا یحضره الفقیه، محمد بن على ابن بابویه القمی الصدوق، قم: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، الطبع الثانی، 1413 ق.
المیزان فی تفسیر القرآن، سید محمدحسین طباطبایی، ترجمه سید محمد باقرموسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسین حوزه علمیه، چاپ پنجم، 1374.
نرم افزار «جامع الاحادیث نسخه 3»، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
نرم افزار «قاموس اللغه 2»، قم: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
نهج البلاغه (للصبحی صالح)، محمد بن حسین الشریف الرضى، قم: هجرت، 1414 ه.ق.
نهج البیان عن کشف معانى القرآن، محمد بن حسن الشیبانى، تحقیق؛ حسین درگاهی، تهران: بنیاد دایرة المعارف اسلامى،1413 ه.ق.
الوجیز فى تفسیر القرآن العزیز، على بن حسین العاملى، تحقیق، شیخ مالک محمودی، قم: دارالقرآن الکریم،1413ه.ق.
A meta-analysis of the convergent validity of self-control measures, A. L. Duckworth, & M. L. Kern, “ Journal of Research in Personality, 2011, v.45, n.3, pp. 259-268.
Contemporary Constructions & Contexts, J. C. Muran, In: John Christopher Muran (Ed.), Self-Relations in the Psychotherapy Process (pp3-44), Hardcover Publisher: American Psychological Association Publication, 2001.
Health and illness from an Islamic perspective, M. A. Ashy, Journal of Religion and Health, 1999, v.38, n.3, pp.241-258.
Islamic counselling: an introduction to theory and practice, G. Hussein Rassool, Routledge, 2016.
Religion and Mental Health: The Case of American Muslims, Amber Haque, Journal of Religion and Health, 2004, v.43, n.1, , pp.45-58.
Religion, Morality, and Self-Control: Values, Virtues, and Vices, A. L. Geyer, & R. F. Baumeister, In: R.F. Paloutzian, & C. Park (Eds.), Handbook of the psychology of religion and spirituality (pp412-434), New York: Guilford Press, 2005.
The Self as an Organizing Construct in the Behavioral and Social Sciences, Leary, Mark, R., & Tangney, June, P. In: Mark R. Leary & June Price Tangney (Eds.), Handbook of self and identity, 2nd ed. (pp1-18), The Guilford Press, 2012.
رفیعی هنر, حمید, جان بزرگی, مسعود, نارویی نصرتی, رحیم, & حسن آبادی, حمیدرضا. (1399). تحلیل مفاهیم «مضاف نفس» در روایات و تبیین سازه روانشناختی خودنظمجویی بر اساس آن. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 25(1), 29-61. doi: 10.22034/hs.2020.13043
MLA
حمید رفیعی هنر; مسعود جان بزرگی; رحیم نارویی نصرتی; حمیدرضا حسن آبادی. "تحلیل مفاهیم «مضاف نفس» در روایات و تبیین سازه روانشناختی خودنظمجویی بر اساس آن". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 25, 1, 1399, 29-61. doi: 10.22034/hs.2020.13043
HARVARD
رفیعی هنر, حمید, جان بزرگی, مسعود, نارویی نصرتی, رحیم, حسن آبادی, حمیدرضا. (1399). 'تحلیل مفاهیم «مضاف نفس» در روایات و تبیین سازه روانشناختی خودنظمجویی بر اساس آن', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 25(1), pp. 29-61. doi: 10.22034/hs.2020.13043
VANCOUVER
رفیعی هنر, حمید, جان بزرگی, مسعود, نارویی نصرتی, رحیم, حسن آبادی, حمیدرضا. تحلیل مفاهیم «مضاف نفس» در روایات و تبیین سازه روانشناختی خودنظمجویی بر اساس آن. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1399; 25(1): 29-61. doi: 10.22034/hs.2020.13043