هیات علمی دانشگاه قم، مربی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده
نگارنده در این مقاله ابتدا به تعریف سواد اطلاعاتی و ضرورت و فایدۀ آن در تسریع روند پژوهش و ترویج دانش میپردازد، آنگاه اهداف حدیثپژوهی را در چهار گروه پی میگیرد: تحقیق و تبیین، ترویج و گسترش، دفاع و پاسخگویی، تربیت و عمل. در هر یک از این هدفها، کاربرد سواد اطلاعاتی نشان داده شده است. آنگاه بیش از بیست پیشنهاد برای اجرایی کردن این مسیر ارائه شده است.
آمادهسازی کتابشناسیها برای آینده: الگویی پژوهش محور برای کتابشناسیها، استنسرود،گ و هول، ایرن، ترجمه: عباس گیلوری ؛ در: در: گزیده مقالات ایفلا 2012 و 2013.تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 1395. ص 476 –
عوامل تغییر: کتابداری بینالمللی، توسعه، و نظریه جهانی شدن، استیو. ویت، ترجمه: زهرا تهوری. در: گزیده مقالات ایفلا 2012 و 2013.تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 1395. ص 144 –
وبلاگ های دینی روحانیان در ایران: ارزیابی الگوی مدل هرم سه سطحی، صالح اصغری و مسعود کوثری،معرفت فرهنگی اجتماعی، شماره 14، بهار 1392، ص 55 –
الحیاة، برادران حکیمی (محمد رضا، محمد، علی)، ترجمه احمد آرام. قم: دلیل ما، 1395 ش.
برنامه درسی آموزش مذهب و انجیل در کشور انگلستان ، تر جمه حسین روحی، محسن جعفرآبادی و حمیدرضا اشرفی، رشد آموزش قرآن شماره 7 ، زمستان 1382 ص 9 –
المحاسن، احمد برقی، قم: دار الکتب الاسلامیة، 1371 ق.
اخلاق تبلیغدین در عصر حاضر؛ ارزش ها و معضل ها (بایسته های اخلاقی تبلیغ دین از منظر آیت الله جوادی آملی)، حسن بوسلیکی، اسراء، ش 13، پاییز 1391، ص 171 –
"آموزش سواد اطلاعاتی؛ روشها و راهبردها". در:آموزش استفادهکنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی (مجموعه مقالهها)، مهری پریرخ و زهره عباسی، مشهد: سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، 1383، ص 197-214.
صافی در شرح کافی، خلیل قزوینی، قم: دار الحدیث، 1429 ق.
کتابخانه و دوره برخط گسترده آزاد موک پرداختن به روندتکامل تعلیم و تربیت، ماریلن کالتر، ترجمه: عارف ریاحی؛ در: گزیده مقالات ایفلا 2012 و 2013.تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 1395. ص 291 –
کتابخانه ابن طاووس، اتان کلبرگ، ترجمه: رسول جعفریان، علی قلی قرایی، قم: کتابخانه مرعشی، 1371 ش.
الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، قم: دار الحدیث، 1429 ق.
روابط درونی سواد اطلاعاتی با استفاده از محیطهای آموزش مجازی، لورتشا، دیوید؛ وولز، بلانچ، ترجمه: فریبرز درودی؛ در: گزیده مقالات ایفلا 2012 و 2013.تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 1395. ص 264 –
شرح الکافی، محمد صالح مازندرانی، تهران: اسلامیه، 1382 ق.
الهدایا لشیعة ائمة الهدی، محمد مجذوب، قم: دار الحدیث، 1429 ق.
مرآة العقول، محمد باقر مجلسی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، 1404 ق.
بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1403 ق.
ده گفتار، مرتضی مطهری، تهران: صدرا، 1385 ش.
خلاصۀ عبقات الانوار، سید علی میلانی، ترجمه سید حسن افتخار زاده. تهران: نبأ، 1381 ش.
وقعة صفّین، نصر بن مزاحم. قم: مرعشی، 1404 ق.
مدیریت چالاکی: راهبردهایی برای موفقیت درمدت زمان تغییرات سریع (مطالعه موردی) یک کتابخانه دانشگاهی استرالیایی، اندرو ولز، ترجمه: محبوبه ربیعی؛ در: گزیده مقالات ایفلا 2012 و 2013.تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، 1395. ص 280 –
اصطلاحنامه علوم حدیث، محمد هادی یعقوب نژاد، قم: بوستان کتاب، 1390 ش.
Behrens, Shirley J. "A Conceptual Analysis and Historical Overview of Information Literacy". College and Research Libraries.Vol. 55, No. 4 (1994): 309- 322
Marais, J.J. "Evolution of Information Literacy as Product of Information Education". South African Journal of Library and Information Science. Vol. 60, No.2 (1992): 75-79.
از گل تا گوگل، عبدالحسین طالعی ، سایت لیزنا، 9 تیر 1398.
ترویج مفاهیم قرآنی در فضای اطلاعات محور: فرصت ها، تهدیدها، راهکارها، ، عبدالحسین طالعی و رضا کریمی، ارائه شده به مسابقه مقاله نویسی، بیست وششمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن، 1388 ش.
طالعی, عبد الحسین. (1400). واکاوی پیوند مهارت سواد اطلاعاتی با حدیث پژوهی؛ ضرورت، چگونگی و پیشنهادها. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26(2), 145-168.
MLA
عبد الحسین طالعی. "واکاوی پیوند مهارت سواد اطلاعاتی با حدیث پژوهی؛ ضرورت، چگونگی و پیشنهادها". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26, 2, 1400, 145-168.
HARVARD
طالعی, عبد الحسین. (1400). 'واکاوی پیوند مهارت سواد اطلاعاتی با حدیث پژوهی؛ ضرورت، چگونگی و پیشنهادها', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26(2), pp. 145-168.
VANCOUVER
طالعی, عبد الحسین. واکاوی پیوند مهارت سواد اطلاعاتی با حدیث پژوهی؛ ضرورت، چگونگی و پیشنهادها. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1400; 26(2): 145-168.