علمای پیشین، علاوه بر قرائت و مقابله کتابهای حدیثی، اهتمام داشتند که در نقل احادیث، به ضبط درست کلمات اشاره کنند و آن را به درستی به دیگران منتقل نمایند؛ اما در دوره معاصر، هر چند تصحیح و تحقیق کتب پیشینیان، ولی در بیشتر این تصحیحها به ضبط درست واژهها دقت نمیشود. از سوی دیگر، در تصحیح یک کتاب حدیثی باید به نقل آن حدیث در منابع دیگر هم توجه شود تا مشکلاتی که گاهی در فهم احادیث رخ میدهد، به کمترین حد ممکن برسد. این نوشتار نمونههایی از اشکالات پیش آمده را برشمرده است.
إثبات الهداة، محمد بن حسن حر عاملى، بیروت: مؤسسة الأعلمی، چاپ اول، 1422ق.
إیضاح الفوائدفی شرح مشکلات القواعد، فخر المحققین محمد بن حسن بن یوسف حلّى، محقق/ مصحح: سید حسین موسوى کرمانى، علىپناه اشتهاردى، عبدالرحیم بروجردى، قم: مؤسسه اسماعیلیان، چاپ اول، 1387ق.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمّة الأطهار، محمّد باقر بن محمّد تقى مجلسى (م1110ق)، بیروت: مؤسّسه الوفاء، 1404ق.
تفسیر العیاشی، محمد بن مسعود عیاشى، تهران: المطبعة العلمیة، چاپ اول، 1380ق.
تهذیب الأحکام، شیخ الطائفة أبوجعفر محمد بن الحسن الطوسى (م460ق)، تحقیق: سید حسن موسوى خرسان، طهران: دارالکتب الاسلامیة، چاپ چهارم، 1365ش.
دعائم الاسلام، ابو حنیفه قاضى نعمان تمیمى مغربى، تحقیق آصف بن على اصغر، بیروت: دار الارقم، 1418ق.
اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی)، محمد بن حسن طوسی، تحقیق : السید مهدی الرجائی، قم: مؤسسة آل البیت:لإحیاء التراث.
عیون أخبار الرضا۷، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین صدوق، محقق/مصحح: مهدی لاجوردی، تهران: نشر جهان، چاپ اول، 1378ش.
الکافی، ثقة الاسلام أبوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق الکلینى الرازى (م328 أو 329ق)، تصحیح و تعلیق: على اکبر غفارى، تهران: دارالکتب الاسلامیة، چاپ سوم، 1388ق.
مستدرک الوسائل، میرزا حسین النوری الطبرسی؛ تحقیق: موسسه آل البیت:لاحیاء التراث، قم: موسسه آل البیت:لاحیاء التراث، 1369ش.
مکارم الأخلاق، حسن بن فضل طبرسى، قم: الشریف الرضی، 1370ش.
نهج البلاغة، جمع و تدوین: محمّد بن الحسین الموسوی (الشریف الرضی) (م406ق)، تصحیح: صبحی الصالح، قم: دار الاُسوة، 1373ش.
وسائل الشیعة، محمد حسن حر عاملی، قم: مؤسسة آل البیت:لإحیاء التراث، ۱۴۱۴ق.
عمر بن اذینه و گونهشناسی روایات او در غیر از کتاب سلیم»، علیجمعه فکوری، سخن تاریخ، ش28، پاییز 1397ش.