فهم متون نهجالبلاغه همیشه ساده نیست و گاه دشواریهایی دارد که عبور از آنها نیازمند تجهیز به روشی علمی است؛ روشی که بر اساس اقتضائات نهجالبلاغه تعریف گردد و به تناسب ویژگیهای آن تنوع یابد. ویژگیهایی نظیر سبک، ساختار و محتوا از جمله مؤلفههایی است که در فهم نهجالبلاغه تأثیر میگذارد و سبب دریافتی متفاوت از آن میگردد. آنچه در این مقاله به بحث گذاشته شده، نگرهای روششناختی است که با مطالعه تطبیقی میان دو دانش فقه الحدیث و زبانشناسی، درصدد ارائه رویکردی نو برای فهم نهج البلاغه است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که توجه به ساختار حدیث به عنوان یکی از عناصر زبانشناختی، نقش زیادی در روش فهم نهجالبلاغه دارد و موجب شکلگیری رهیافتی به نام ساختگرایی میگردد؛ رهیافتی که بر اجزا و کلمات متن تکیه دارد و از طریق کشف روابط معنایی بین آنها در قلمرو بافت متن، به مراد متکلم نایل میآید.
«تاریخ مندی در مطالعات حدیثی»، سعید شفیعی، علوم حدیث، پاییز و زمستان 1386، ش 45و46.
«تحلیل مفهومی استعارههای نهج البلاغه (رویکرد زبان شناسی شناختی)»، مهتاب نور محمدی و دیگران، انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، بهار 1391، ش 22.
«حدیث پژوهی محدث قمی در سفینة البحار»، سید علی اکبر ربیع نتاج و دیگران، رهیافت هایی درعلوم قرآن و حدیث، بهار و تابستان 1395، ش 96.
«درآمدی بر روش شناسی فهم معارف روانشناختی از احادیث»، عباس پسندیده، علوم حدیث، پاییز و زمستان 1386، ش46.
«رابطه تاریخ و فهم و نقد حدیث»، مجید معارف، پژوهش دینی، زمستان 1385، ش 14.
«رهاوردهای استفاده از روش «تحلیل محتوا کمی» در فهم احادیث»، محمد جانی پور و رضا شکرانی، پژوهشهای قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1392، ش 46.
«روش شناسی فقه الحدیثی شیخ بهایی با تکیه بر مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین»، علی راد، علوم حدیث، پاییز و زمستان 1387، ش 3، پیاپی50.
«روش شناسی فقه الحدیثی صاحب معالم در کتاب منتقی الجمان»، محسن قاسم پور و مریم پور افخم، کتاب قیّم، پاییز و زمستان 1394، ش 13.
«روش شناسی قطب راوندی در منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغه»، رضا حاجیان حسین آبادی، پژوهشنامه نهج البلاغه، تابستان 1394، ش 10.
«روش فقه الحدیثی علامه مجلسی در مرآة العقول»، علی اکبر خدامیان آرانی، حدیث حوزه، بهار و تابستان 1393، ش 8.
«روش فقه الحدیثی کلینی در شرح احادیث کافی»، مهدی ایزدی، مطالعات فهم حدیث، پاییز و زمستان 1394، ش 1، پیاپی 3.
«روش فهم حدیث در شرح اصول الکافی ملا صالح مازندرانی»، زهرا صرفی، علوم حدیث، زمستان 1385ش 4،پیاپی42.
«روش فهم حدیث در وسائل الشیعه»، فتحیه فتاحی زاده و نجیمه افشاری، حدیث پژوهی، پاییز و زمستان ، ش 4.
«روش فیض کاشانی در شرح احادیث غیر فقهی بر اساس کتاب الوافی»، نصرالله شاملی و علی بناییان اصفهانی، علوم حدیث، تابستان 1388، ش 52.
«روش ملا محمدتقی مجلسی در شرح روایات در لوامع صاحبقرانی»، عبدالهادی فقهی زاده و مرتضی قاسمی حامد، تحقیقات علوم قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1392،.ش 2، پیاپی20.
«روششناسی شرح فی ظلال نهج البلاغة»، محسن رفعت، علوم حدیث، بهار 1389، ش1، پیاپی55.
«علامه مجلسی و جمع روایات متعارض»، عبدالهادی فقهی زاده و زهرا خرمی اجلالی، علوم حدیث، پاییز 1388،ش 3، پیاپی53.
«کاربست عقل ابزاری در روش نقلی کلامی با تکیه بر متون کلامی»، رضا برنجکار و مهدی نصرتیان اهور، معرفت کلامی، پاییز و زمستان 1391، ش 2.
«کارکرد عقل در فهم دین»، حمیدرضا شاکرین، قبسات، پاییز 1391، ش 65.
«معرفی و روش شناسی شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی»، مجید روحی دهکردی، علوم حدیث، تابستان 1387، ش 48.
بهج الصباغه فی شرح نهجالبلاغه، محمد تقی شوشتری، تهران، انتشارات امیرکبیر، 1376ش.
تاریخ حدیث شیعه(2) عصر غیبت، سید محمدکاظم طباطبایی، قم، دار الحدیث، 1393ش.
تأویل مختلف الحدیث، عبدالله بن مسلم ابن قتیبه، بیروت، المکتبة العصریه، 1426ق.
ترجمه نهج البلاغه، سید جعفر شهیدی، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى، 1378ش.
مردانی, مهدی, & پسندیده, عباس. (1400). ساختگرایی؛ رهیافتی روششناختی در فهم نهج البلاغه. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26(3), 114-133. doi: 10.22034/hs.2021.13277
MLA
مهدی مردانی; عباس پسندیده. "ساختگرایی؛ رهیافتی روششناختی در فهم نهج البلاغه". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26, 3, 1400, 114-133. doi: 10.22034/hs.2021.13277
HARVARD
مردانی, مهدی, پسندیده, عباس. (1400). 'ساختگرایی؛ رهیافتی روششناختی در فهم نهج البلاغه', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 26(3), pp. 114-133. doi: 10.22034/hs.2021.13277
VANCOUVER
مردانی, مهدی, پسندیده, عباس. ساختگرایی؛ رهیافتی روششناختی در فهم نهج البلاغه. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1400; 26(3): 114-133. doi: 10.22034/hs.2021.13277