عالمان علوم قرآنی، مفسران از اصحاب پیامبر اکرم (ص) را طبقهای ممتاز دانسته و برای مطالب تفسیری آنان اعتباری ویژه قائل شدهاند و با توجه به اینکه ائمّۀ اطهار (ع) در تفسیر، قائممقام رسول خدا (ص) هستند، مفسران از اصحاب آنان نیز در تفسیر قرآن جایگاه ویژهای دارند و آرای تفسیری آنان نیز دارای امتیاز ویژهای است ؛ زیرا امکان بهرهمندی از آموزههای تفسیری امامان در کاهش خطای تفسیری و نزدیک شدن به معانی واقعی قرآن مؤثر است و ازاینرو شناخت مفسران دانشآموخته از ائمّه میتواند در صحت و اتقان تفسیر قرآن مؤثر باشد؛ ولی به امتیاز آنان توجه نشده و حتی با عنوان "مفسران دانشآموخته از ائمّه" از آنان یاد نشده است. در این مقاله نخست با تحلیل برخی روایات معتبر و مقبول نزد فریقین امتیاز این دسته از مفسران و همسانی جایگاه تفسیری آنان با مفسران از اصحاب پیامبر (ص) تبیین و سپس با استفاده از منابع معتبر فریقین به معرفی اجمالی شماری از آنان پرداخته میشود.
بابایی, علی اکبر. (1401). امتیاز آرای تفسیری اصحاب ائمّۀ اطهار(علیهم السلام) و معرفی شماری از آنان. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 27(3), 97-116. doi: 10.22034/hs.2021.50019.3097
MLA
علی اکبر بابایی. "امتیاز آرای تفسیری اصحاب ائمّۀ اطهار(علیهم السلام) و معرفی شماری از آنان". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 27, 3, 1401, 97-116. doi: 10.22034/hs.2021.50019.3097
HARVARD
بابایی, علی اکبر. (1401). 'امتیاز آرای تفسیری اصحاب ائمّۀ اطهار(علیهم السلام) و معرفی شماری از آنان', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 27(3), pp. 97-116. doi: 10.22034/hs.2021.50019.3097
VANCOUVER
بابایی, علی اکبر. امتیاز آرای تفسیری اصحاب ائمّۀ اطهار(علیهم السلام) و معرفی شماری از آنان. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1401; 27(3): 97-116. doi: 10.22034/hs.2021.50019.3097