ارائه مدل رویارویی امیرالمومنین (علیه السلام) با باورها و رفتارهای ناصواب (با رویکرد گراندد تئوری)

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شاهد

10.22034/hs.2021.13325

چکیده

واپس گرایی و بازگشت به رسوم جاهلیت، دوری از سیره رسول خدا (ص)، فساد اقتصادی و انحراف سیاسی، میراث برجای مانده برای امام علی (ع) است. زندگی مولودی که از والدین ‏هاشمی ‏نسب است و تربیت یافته رسول خدا (ص) و اولین مسلمان است در دو پاره تاریخ، یعنی دوران سکوت و خانه‏ نشینی و دوران خلافت، مملو، از رخدادهای زشت و زیباست که از جمله زشتی ‏های آن کژاندیش ی‏ها و بدرفتاری ‏های مردمان آن روزگار است.
هدف از این پژوهش، بررسی و تحلیل شیوه مواجهه حضرت با این باورها و رفتارهای ناصواب است. این تحقیق به لحاظ هدف، بنیادی و و کاربردی و با روش (Grounded Theory)‏ یا نظریه ‏پردازی زمینه ‏بنیان از نوع گلاسری انجام شده است که از نوعی رویکرد استقرایی بهره می ‏گیرد و هدف آن، ساختن نظریه ‏ای است که در زمینه مورد مطالعه صادق و روشن‏گر باشد. جامعه تحقیق تمام روایات امیر المؤمنین (ع)، بر اساس دو مجموعه مسند و دانشنامه الامام امیرالمؤمنین(ع) است و از نهج البلاغه و بعضی از شروح آن نیز استفاده شده است.‏ بعد از مراحل کدگذاری باز و انتخابی و نظری مدل مواجهه حضرت با باورها و رفتارهای ناصواب ارائه شده است.
 

کلیدواژه‌ها


  1. قرآن کریم
  2. نهج البلاغه
  3. ژولین فروند ،نظریه های علوم انسانی،، مترجم علی محمد کاردان، تهران، مرکز نشر دانشگاهی،1393.
  4. باقر ساروخانی ،روش تحقیق در علوم اجتماعی، ، تهران، دیدار، 1386.
  5. خسرو، باقری، هویت علم دینی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1382.
  6. حسین خنیفر و همکاران معرفی روش داده بنیاد برای تحقیقات اسلامی ، تهران، فصلنامه علمی ـ پژوهشی، شماره 23، 1390.
  7. حسین خنیفر،ناهید مسلمی،اصول و مبانی روش های کیفی، جلد اول تهران ،انتشارات نگاه دانش،1396
  8. علی اکبر فرهنگی و همکاران ،نظریه داده بنیاد کلاسیک، هویت برندتوریسم سلامت ایران،تهران، فصلنامه مدیریت بازرگانی، شماره 1، 1394.
  9. سید محمدعلی داعی نژاد،امام علی(ع) و اصول برخورد با دشمنان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی حکومت اسلامی، شماره 18، 1386.
  10. علی اکبر علیخانی ،دشمنان و مخالفان در نگرش سیاسی امام علی(ع)، ، قم، جایگاه مجله حوزه و دانشگاه  شماره 26، 1386.
  11. عزیزالله عطاردی قوچانی،  مسند الامام ‌امیر المومنین‌ علی ‌بن‌ ابی‌ طالب(ع)، تهران، عطارد، چاپ اول، 1386.
  12. محمّد الریشهری، موسوعة الامام علی بن ابی طالب فی الکتاب و السنّة و التّاریخ،قم، الثّانیة، دارالحدیث، ج7ح 2846و 2847 و 2648 ، 1425هـ.ق.
  13. محمد بن ‌حسین شریف ‌الرضی ، نهج البلاغه،مصحح: محمد دشتی، قم: انتشارات اسلامی، 1428ق.
  14. وحیدخاشعی و عطاءاله هرندی،تبیین مدل راهبردی در صفت نوزین با استفاده از تئوری داده بنیاد کلاسیک، فصلنامه مدیریت راهبردی، شماره 22، 1394.
  15. خسرو باقری،هویت علم دینی ،تهران ،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1382.
  16. طاهره فتحی نجفی،مشاهده در رویکرد گراندد تئوری،مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت،1395،شماره 2،ص 221-229.
  17. ، ویلیام جیمز ،دورانت ، تاریخ تمدن، محسن اشعریون، ج 6،تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ،1398
  18. فصلنامه علمی پژوهشی حکومت اسلامی شماره 18.
  19. مجله حوزه و دانشگاه ،شماره 26.
  20. مجله معرفت شماره 160.
  21. ابن ابی الحدید ،شرح نهج البلاغه ،تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم،قم ،موسسه اسماعیلیان ،بی تا.
  22. Strauss,A. and corbin,J (1998) Basis of Qualitatiue Rcsearch-technique and procedures for developing gnounded theory (2nd)
  23. Powell,R,1999, recent trends in research, library and Information sqence research Vol,21, No,1,19-119
  24. Gloser, b(1998). Doing theory: issues and dis cussion, soualogy, press, mill, valley, CA
  25. Gloser, b(1978). Theoretical sensivity: advances in the inetheodology of grounded theory sociology press: mill valley, CA
  26. Charmz,k.&Bryant,a(2008). Grounded theory. inL. M.given, the sage encyclopedia of qualitative research methods California: sage publication, pp.347-377