روایات زنان در دوران تکوین و تشریع فقه، روندی قهقرایی را پیموده است. این روند از نیمه قرن اول هجری با آزادی عمل زنان آغاز گردیده، ولی در طی قرون بعدی، به تدریج روند سختگیرانهای را برای حضور زنان پیموده است. حضور زنان در مسجد - که سمبل حرکتهای اجتماعی عصر پیامبر۹ بوده است و در طی سالیان اولیه رایج بود - در قرون بعدی منع گردید تا آنجا که فتاوای بسیاری در خانهنشینی زنان رایج شد و به عنوان روایت در جامعه فقهی قرون اولیه اسلام در میان شیعه و سنی نشر گردید. سپس عالمان اخلاق و بزرگان اندیشههای احیای دینی آنها را مبنای عمل متدینانه و اخلاقمدارانه جامعه قرار دادند تا آنجا که زنان را به طور کامل از جامعه حذف کردند و بنای خانهنشینی پایدار ایشان را پایهریزی نمودند. در این مقاله روند شکلگیری این روایات را از احادیث موافق حضور زنان (روایات همدلانه) تا روایات مخالف حضور ایشان (روایات غیر همدلانه) بررسی سندی و متنی نمودهایم و تأثیر این روایات را در اندیشه عالمان مسلمان پیگیری نمودهایم.
ریعان, معصومه. (1401). واکاوی سیر تحول تاریخی روایات نماز زنان مبتنی بر تحلیل متن و اسناد. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 27(1), 112-120. doi: 10.22034/hs.2022.13392
MLA
معصومه ریعان. "واکاوی سیر تحول تاریخی روایات نماز زنان مبتنی بر تحلیل متن و اسناد". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 27, 1, 1401, 112-120. doi: 10.22034/hs.2022.13392
HARVARD
ریعان, معصومه. (1401). 'واکاوی سیر تحول تاریخی روایات نماز زنان مبتنی بر تحلیل متن و اسناد', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 27(1), pp. 112-120. doi: 10.22034/hs.2022.13392
VANCOUVER
ریعان, معصومه. واکاوی سیر تحول تاریخی روایات نماز زنان مبتنی بر تحلیل متن و اسناد. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1401; 27(1): 112-120. doi: 10.22034/hs.2022.13392