علامه مجلسی دو روایت را در بحار الانوار با محتوای نکوهش معلم نقل کرده است. این روایات که مضمون آنها در تعارض با ادله عقلی و نقلی میباشند در ساختار زبانیِ مشترک با صنف بافندگان و زنان قرار گرفتهاند که حکایتگر فضای فکری و فرهنگی عصر تکوین خود هستند. اگرچه این روایات از حوزه حدیث خارجاند و نمیتوان آنها را حدیث نامید، از آنجایی که متن در خلأ شکل نمیگیرد، پیجویی این منقولات در متون متقدم برای کشف و دستیابی به شرایط و بستر تولید متن و گفتمان حاکم ضروری مینماید. در نوشتار پیشرو به روش تحلیلی ـ توصیفی ضمن تبارشناسی احادیث در منابع فریقین و یافتن خاستگاه نقل این گزارش ها به بررسی و تحلیل گفتمانی منقولات مورد بحث پرداخته شده است. در واقع روایات محل بحث فاقد سند هستند که در منابع روایی متقدم شیعه اثری از آنها یافت نشد. نخستین نقل این احادیث در قرن هفتم در کتاب شرح نهج البلاغه کیدری رؤیت شد که به نظر میرسد مصدری جز فرهنگ عامیانه نداشته باشد. از سویی دیگر سرچشمه نقل این روایات در منابع عامه، متون ادبی است که در حقیقت امثال و حکمی است که بین مردم در قرن سوم رایج بوده است.
خدری, سارا, & صالحی هفشجانی, محمد حسن. (1403). تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 29(1), 237-259. doi: 10.22034/hs.2023.50532.3263
MLA
سارا خدری; محمد حسن صالحی هفشجانی. "تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 29, 1, 1403, 237-259. doi: 10.22034/hs.2023.50532.3263
HARVARD
خدری, سارا, صالحی هفشجانی, محمد حسن. (1403). 'تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 29(1), pp. 237-259. doi: 10.22034/hs.2023.50532.3263
VANCOUVER
خدری, سارا, صالحی هفشجانی, محمد حسن. تبارشناسی و تحلیل گفتمانی روایات مشعر بر مذمت پیشه معلمی. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1403; 29(1): 237-259. doi: 10.22034/hs.2023.50532.3263