نظریه «عقلانیت و معنویت» با تقسیم امور به خردپذیر، خردستیز و خردگریز، وجود خدا را خردگریز دانسته است. در این بین با توجه به اینکه در نهج البلاغه گزاره های متعدد توحیدی وجود داشت سعی شد در برابر این سؤال که چه نقدی بر خردگریز بودن خدا از منظر نهج البلاغه وجود دارد؟ پاسخ آن با استفاده از روش تحلیلی ـ استنباطی با تأمل در گزاره های نهج البلاغه بررسی شود. نتایجی که از تحلیل به دست آمد این است که از نگاه نهج البلاغه وجود خداوند بدون شناختِ ذات او برای عقل قابل اثبات است و خردگریز بودن آن در نظریه به نظر می رسد نشأت یافته از عدم تفکیک شناخت اجمالی و تفصیلی باشد؛ زیرا عدم توجه به این مهم باعث شده است ملکیان آنچه را که نقطه قوت خداشناسی می باشد مبنی بر فراتر بودن ذات خدا از درک عقل، آن را محل ضعف خداشناسی بپندارد.
احسانی, حسن, غلامعلی, مهدی, & سهرابی فر, وحید. (1402). نقد خردگریز بودن "خدا" در نظریه «عقلانیت و معنویت» از منظر نهجالبلاغه. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 28(4), 167-185. doi: 10.22034/hs.2023.50466.3244
MLA
حسن احسانی; مهدی غلامعلی; وحید سهرابی فر. "نقد خردگریز بودن "خدا" در نظریه «عقلانیت و معنویت» از منظر نهجالبلاغه". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 28, 4, 1402, 167-185. doi: 10.22034/hs.2023.50466.3244
HARVARD
احسانی, حسن, غلامعلی, مهدی, سهرابی فر, وحید. (1402). 'نقد خردگریز بودن "خدا" در نظریه «عقلانیت و معنویت» از منظر نهجالبلاغه', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 28(4), pp. 167-185. doi: 10.22034/hs.2023.50466.3244
VANCOUVER
احسانی, حسن, غلامعلی, مهدی, سهرابی فر, وحید. نقد خردگریز بودن "خدا" در نظریه «عقلانیت و معنویت» از منظر نهجالبلاغه. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1402; 28(4): 167-185. doi: 10.22034/hs.2023.50466.3244