معناشناسی اطعام مومن در روایات باتاکید بر کتاب کافی

نوع مقاله : علمی پژوهشی

نویسنده

علوم قران و حدیث ، اصفهان ، ایران

10.22034/hs.2024.50794.3381

چکیده

آثاری که برای اطعام در روایات شیعی به خصوص کتاب کافی مطرح شده است بسیار عظیم است و چگونه می شود این آثار براطعام مترتب باشد ؟؛ برای پاسخ به این سوال که مقصود از اطعام مومن در روایات چیست که چنین آثار عظیمی را به دنبال دارد ما با روش تحلیلی و توجه به مجموعه روایات موجود در کتاب کافی برآن شدیم تا نشان دهیم که مراد از اطعام، معنی و مصداقی کاملا مناسب با این احکام و آثار ،مقصود نظر اهل بیت بوده و این عمل نشانه روشن بر ایمان عامل و سبب تمایز او از غیر مومن است و اطعام مصداقی از رفع حاجت ضروری مومن است که یا حیات مادی او به آن متوقف است یا حیثیت ایمانی او به نحوی که اگر برآورده نگردد او را به اجبار به سوی دشمنان اهل بیت می کشاند و از سوی دیگر ارتباط منطقی بین این مجموعه روایات و جایگاه خاص روایت اول و حدیث آخرتوسط کلینی برای بیان این مقصود نشان داده می شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اساس البلاغه، محمود بن عمر زمخشری، بیروت: دار الصادر، چاپ اول، ۱۹۷۹م.
الاشتقاق، سید علی بهبهانی، تهران: مرکز نشر کتاب، ۱۳۸۱ش.
اصول الفقه، محمد رضا مظفر، قم: دار التفسیر، چاپ هشتم، ۱۳۸۸ش.
التبیان فی تفسیر القرآن، محمد بن حسن طوسی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، بی‏تا.
تحریر الوسیله، سید روح الله موسوی خمینی، قم: مؤسسه مطبوعات دار العلم، بی‏تا.
تحقیقات و اشارات، جواد تارا، قم: المطبعة العلمیة، ۱۳۸۵ق.
تهذیب اللغة، محمد بن احمد ازهری، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ اول، ۱۴۲۱ق.
جواهر البلاغه، احمد الهاشمی، قم: دارالعلم، چاپ سوم، ۱۳۹۲ش.
جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، بیروت: دار احیاء التراث العربی، چاپ هفتم، ۱۴۰۴ق.
روش فهم حدیث، عبد الهادی مسعودی، تهران: سمت، چاپ چهاردهم، ۱۳۹۹ش.
شرح الکافی، محمد صالح مازندرانی، تهران: المکتبة الاسلامیة، چاپ اول، ۱۳۸۲ق.
شرح شافیه ابن حاجب، رضی الدین محمد بن حسن استرآبادی، بیروت: دار الکتب العلمیة، بی‏تا.
الفائق فی غریب ‏الحدیث، زمخشری، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۱۷ق.
 الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، قم: دار الحدیث، چاپ اول، ۱۴۲۹ق.
کتاب العین، خلیل بن احمد فراهیدی، قم: نشر هجرت، چاپ دوم، ۱۴۰۹ق.
المحاسن، احمد بن محمد بن خالد برقی، قم: دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم،۱۳۷۱ق.
المحکم و المحیط الاعظم، ابن سیده، بیروت: دار الکتب العلمیة، چاپ اول، ۱۴۲۱ق.
المحیط فی اللغه، صاحب بن عباد، بیروت: عالم الکتب، چاپ اول، ۱۴۱۴ق.
مراة العقول، محمد باقر مجلسی، تهران: دار الکتب الاسلامیة، چاپ دوم، ۱۴۰۴ق.
مصادقة الاخوان، ابن بابویه (صدوق)،محمد بن علی،الکاظمیه،مکتبة الامام الصاحب الزمان العامة،چاپ اول،۱۴۰۲ق
مصباح الهدایه، سید علی، بهبهانی، قم: مؤسسه انتشارات آیة الله بهبهانی، چاپ اول،۱۴۳۰ق.
معجم مقاییس اللغه، احمد‏ بن فارس، قم: مکتبة الاعلام الاسلامی، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.
مفردات الالفاظ القرآن، حسین بن محمد راغب اصفهانی، بیروت: دارالقلم، چاپ اول، ۱۴۱۲ق.
الوافی، ملامحسن‏ فیض کاشانی، اصفهان: کتابخانه امیر المؤمنین، چاپ اول، ۱۴۰۶ق.