In search of the application of comprehensiveness to Ibn Mahbub's Mashikhah

Document Type : علمیه تحقیقیه

Authors

1 Assistant professor of University of Mazandaran

2 PhD Student of University of Mazandaran

10.22034/hs.2024.51247.3468

Abstract

Compilation is one of the common methods of compiling hadiths through the collection and classification of hadiths, which dates back to the first centuries. Throughout history, you can find hadith books that have the word "comprehensive" in their title, and some others without the word "comprehensive" in the title have been considered as comprehensive hadith books in terms of the content and characteristics of the book. "Mishikheh Ibn Mahbub" is one of the books that Najashi calls it comprehensive. , we have come across such a claim that Mashikhah is part of the comprehensive books, that is, according to the characteristics of its content, it is one of the hadith communities. Shia has been. The present study, using a descriptive-analytical method, aims to investigate the validity of the claims made about the comprehensiveness of the book by knowing the nature of Mashikhah. Each of the corrected versions of this work is considered an independent collection. The following article finally states that according to the structural and content criteria in the definition of hadith societies, as well as considering the way Shia narrators write commentary

Keywords

Main Subjects


ختیار معرفة الرجال، محمد بن عمر کشی، تحقیق: محمد بن حسن طوسی، 1409ق.
اصحاب الاجماع و ثلاثون من فطاحل العلماء، ابراهیم مشکینی، ‏‏مؤسسه امام حسین، 1413ق.
اصول التخریج و دراسة الاسانید، محمود طحان، ریاض، 1412ق.
اصول الحدیث، عبدالهادی فضلی، ‏‏بیروت، مؤسسة أم القری، 1416ق.
اعلام الوری باعلام الهدی، فضل بن حسن طبرسی، ‏‏قم، آل البیت، 1417ق.
پژوهشی پیرامون جوامع حدیثی اهل سنت، احمد پاکتچی، ‏‏تهران، دانشگاه امام صادق۷، 1392ش.
تاریخ حدیث، سید رضا مودب، ‏‏قم، مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی، 1393ش.
تاریخ حدیث، سید محمد کاظم طباطبایی، انتشارات نخست، 1388ش.
تاریخ عمومی حدیث با رویکرد تحلیلی، مجید معارف، ‏‏تهران، انتشارات کویر، 1391ش.
التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، حسن مصطفوی، ‏‏تهران، وزارت ارشاد، 1375ش.
التوحید، محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، 1416ق.
تهذیب الأحکام، محمد بن حسن طوسی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365ش.
تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، یوسف مزی، تحقیق: بشار عواد معروف، مؤسسة الرساله، 1406ق.
تهذیب اللغه، محمد بن احمد ازهری، ‏‏بیروت، ‏‏داراحیاء التراث العربی، بی‏‏تا.
جامع الرواة و ازاحة الاشتباهات عن الطرق و الاسناد، محمد بن علی اردبیلی، بیروت، 1403ق.
الجامع فی الرجال، موسی شبیری زنجانی، ‏‏قم، پیروز، 1394ش.
جوامع حدیثی اهل سنت، مجید معارف، ‏‏تهران، سمت، 1385ش.
جوامع حدیثی شیعه و ‏‏بحار الانوار، محمدکاظم رحمان‏‏ستایش، ‏‏تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1379ش.
جوامع حدیثی شیعه، هادی حجّت، ‏‏تهران، سمت، 1400ش.
الحدیث النبوی: مصطلحه، بلاغته، کتبه، محمد صباغ، ‏‏بیروت، بی‏‏نا، 1418ق.
دانش رجال، ابوطالب علی‏‏نژاد، ‏‏قم، جامعه مدرسین، 1388ش.
درایة الحدیث، شادی نفیسی، بازپژوهی مصطلحات حدیثی در نگاه فریقین، ‏‏تهران، سمت، 1386ش.
الذریعة الی تصانیف الشیعة، آقابزرگ محمد محسن تهرانی، ‏‏قم، اسماعیلیان، 1408ق.
رجال الطوسی، محمد بن حسن طوسی، تحقیق: محمدجواد قیومی، ‏‏قم، نشر اسلامی، 1420ق.
رجال النجاشی (فهرست اسماء مصنّفی الشیعة)، احمد بن علی نجاشی، ‏‏تحقیق: موسی شبیری، ‏‏قم، نشر اسلامی، 1407ق.
الرسالة المستطرفة لبیان مشهور کتب السنة المشرفة، محمد بن جعفر کتانی، کراچی، 1379ش.
الرسائل الرجالیه، محمد بن محمد ابراهیم کلباسی، تحقیق: محمدحسین درایتی، ‏‏‏‏قم، دارالحدیث، 1380ق.
الرعایة فی علم الدرایة و البدایة فی علم الدرایة، زین الدین بن علی عاملی، ‏‏قم، مرکز ابحاث و دراسات اسلامی، 1381ش.
الرواشح السماویه، میرداماد استرآبادی، ‏‏قم، مکتبه آیة‏الله العظمی المرعشی النجفی، 1405ق.
سبکشناخت کتاب‏های ‏حدیثی‏، مهدی غلامعلی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1390ش.
صلة الخلف، محمد رودانی، به کوشش: محمد حجی، بیروت، دارالغرب الإسلام، 1408ق.
علل الحدیث، محمد باقر بهبودی، ‏‏تهران، سنا، 1378ش.
علوم الحدیث و مصطلحه، صبحی صالح، ‏‏بیروت، ‏‏دارالعلم للملایین، 1991م.
فرهنگ اصطلاحات حدیث، محمد یوسف حریری، ‏‏قم، هجرت، 1381ش.
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت:، سید محمود هاشمی شاهرودی، قم، دائرة المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت:، 1426ق.
فهرست کتب الشیعة و اصولهم و اسماء المصنفین و اصحاب الاصول، محمد بن حسن طوسی، ‏‏قم، عبدالعزیز طباطبائی، 1420ق.
قاموس الرجال، محمد تقی تستری، ‏‏قم، اسلامی، 1422ق.
قاموس قرآن، سیّد علی‌اکبر قرشی، ‏‏تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1371ش.
الکافی، محمد بن یعقوب، کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1470ق.
کتاب من لا یحضره الفقیه، محمد بن علی بن بابویه(شیخ صدوق)، ‏‏قم، نشر اسلامی، 1413ق.
کشف الغمه، علی بن عیسی اربلی، ‏‏قم، انتشارات رضی، 1421ق.
لسان العرب، محمد بن مکرّم ابن منظور، ‏‏بیروت، ‏‏دارصادر، 1414ق
مجمع البحرین، فخر الدین طریحی، ‏‏تهران، کتاب‌فروشی مرتضوی، 1375ش.
مشیخة الفقیه، محمد بن علی بن بابویه (شیخ صدوق)، تحقیق: الشیخ محمد جعفر شمس الدین، ‏‏بیروت، الهادی، 1426ق
مصفی المقال، آقابزرگ محمد محسن تهرانی، تصحیح: احمد منزوی، ‏‏بیروت، دارالعلوم، 1408ق.
معالم العلماء فی فهرست کتب الشیعة، ابن شهرآشوب، ‏‏تهران، عباس اقبال آشتیانی، 1353ش.
المعتبر فی شرح المختصر، جعفر بن حسن محقق حلّی، ‏‏قم، سیدالشهداء، 1407ق.
المعتبر فی شرح المختصر، محقق حلّی، ‏‏قم، ‏‏مؤسسه سید الشهداء، 1407ق.
المعجم ‌المفهرس، ابن حجر عسقلانی، ‏‏بیروت، محمد شکور المیادینی، 1418ق.
معجم‏ رجال ‏الحدیث و تفصیل طبقات الرّواة، سید ابوالقاسم خویی، ‏‏بیروت، دارالزهراء، 1409ق.
معجم مقاییس اللغة، احمد بن فارس، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، ‏‏قم، دفتر تبلیغات، 1420ق
المفردات فی غریب القرآن، حسین بن محمد راغب اصفهانی، ترجمه: حسین خداپرست، ‏‏قم، نوید اسلام، 1390ش.
مقباس الهدایة فی علم الدرایة، عبداللّه مامقانی، تحقیق: محمدرضا مامقانی، قم، مؤسسه آل البیت:، 1411ق.
منهج‌ النقد فی علوم‌ الحدیث، نورالدین عتر، دمشق، 1401ق.
وسائل الشیعة، محمد بن حسن عاملی، قم، مؤسسه آل البیت:، 1409ق.
«بازخوانی مفهوم جوامع حدیثی»، اکرم حسین‏‏زاده و سید محسن موسوی، مطالعات تاریخی قرآن و حدیث، شماره 65، سال 25، 1396ش.
«جامع»، دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، فرامرز حاج‏‏منوچهری، جلد هفدهم، به کوشش: کاظم موسوی بجنوردی و دیگران، ‏‏تهران، مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی، 1388ش.
«جامع جامع‏نویسان پیش از کلینی»، سید محمد کاظم طباطبایی، علیه رضاداد، مجله علوم حدیث، سال چهاردهم، 1388ش.
«مشیخه حسن بن محبوب»، سید محمد مهدی ابوترابی، دانش‏نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، 1414ق.
«مصادر الشیخ الطوسی فی کتابه تهذیب الاحکام»، محمد جواد شبیری، علوم الحدیث، سال ۳، 1420ق.