گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران
10.22034/uh.2025.51533.3537
چکیده
نوشتار حاضر درصدد است تا مستندِ دیدگاهِ «فریضهدانی طلبالعلم بر همگان»، یعنی حدیث مشهور «طلب العلم فریضه» را براساس معیارهای سندی و دلالی بررسی نماید. روش تحقیق، روش توصیفی استنباطی است. در ابتدا به گزارش نَقلهای متعدد این حدیث پرداخته شده و سپس بر اساس موازین فهم متن، معنای حدیث و حکم مستَنبط از آن استنباط شده است. طبق بررسیها این نتیجه حاصل شده که هرچند اطمینان به صدور این حدیث -که در هیچ نقلی، سند معتبری به همراه ندارد- قابل تحصیل است؛ اما این حدیث، بر «وجوب عینی طلب علم بر همگان» دلالت ندارد و دیدگاه «فریضهدانی علمجویی» به استناد این حدیث، قابل قبول نیست؛ بلکه منتهای دلالت این حدیث عبارت است از «وجوب تعلمِ آگاهیها/علوم دینیِ مبتلابهِ واجب». در پایان برخی دلالتها و استلزامات این نتایج در احکام مربیان و متربیان تبیین شد.
موسوی, سیدنقی. (1403). فریضهدانی «طلب العلم» در بوته نقد و بازآفرینی فهم. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, (), -. doi: 10.22034/uh.2025.51533.3537
MLA
سیدنقی موسوی. "فریضهدانی «طلب العلم» در بوته نقد و بازآفرینی فهم". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, , , 1403, -. doi: 10.22034/uh.2025.51533.3537
HARVARD
موسوی, سیدنقی. (1403). 'فریضهدانی «طلب العلم» در بوته نقد و بازآفرینی فهم', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, (), pp. -. doi: 10.22034/uh.2025.51533.3537
VANCOUVER
موسوی, سیدنقی. فریضهدانی «طلب العلم» در بوته نقد و بازآفرینی فهم. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1403; (): -. doi: 10.22034/uh.2025.51533.3537