کلینی بیواسطه از محمد بن اسماعیل بدون افزودن پسوند و پیشوندی، 831 حدیث نقل نموده است. بیشتر محقّقان عرصه حدیث و کاربران دانش رجال، مراد از وی را محمّد بن اسماعیل بندقی نیشابوری تعیین کردهاند. دو فقیه معاصر امام خمینی و آیةالله خویی در وثاقت و معتمد بودن وی اختلاف نظر بنیادین دارند. امام خمینی، دست کم در چهار موضع به توثیق وی پرداخته و تأکید میکند، گرچه وی از سوی رجال شناسانی مانند طوسی و نجاشی توثیق نشده، اما بررسی و لحاظ کردن قراین، حاوی والامقامی اوست. اما آیةالله خویی، فراوانی روایت کلینی از محمد بن اسماعیل را متضمّن توثیق وی نمیداند. اما برآیند کاوش در قراین بسیار از جمله شخصیّت کلینی به عنوان راویت کننده از محمد بن اسماعیل، جزو مشایخ اجازه بودن وی و از سویی توثیقش توسط نامبردارانی همانند علامه حلی، شهید اول، صاحب معالم، وحید بهبهانی، میرداماد، حرعاملی، و...، حاوی استواری رویکرد امام خمینی است. بیتردید، بسنده کردن به ثوثیق و تضعیف رجالیان به عنوان تنها عامل و نادیده انگاشتن سایر قراین، موضعی مستحکم و جامع به شمار نمیآید.
بیات مختاری, مهدی. (1391). تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیةالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 17(65), 129-145.
MLA
مهدی بیات مختاری. "تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیةالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی". فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 17, 65, 1391, 129-145.
HARVARD
بیات مختاری, مهدی. (1391). 'تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیةالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی', فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 17(65), pp. 129-145.
VANCOUVER
بیات مختاری, مهدی. تضارب آرای رجالی امام خمینی و آیةالله خویی در باره محمد بن اسماعیل، استاد کلینی. فصلنامه علمی علوم حدیث Ulum-i Hadth, 1391; 17(65): 129-145.