افضلیت رسول خدا9 بر پیامبران پیشین، نظریه اجماعی شیعه و سنّی است، لکن بر اساس برخی از روایات نقل شده از رسول خدا9، چون «لا تُفضّلونی علی موسی7»، از تفضیل ایشان بر موسی7 نهی شده است. روایاتِ اسلامی در این موضوع دچار تعارض بوده و یکدست نیستند. حال، روایاتِ منع تفضیل با اجماع فریقین چگونه قابل جمع است؟ رویکردهای رایج میان حدیثپژوهان مسلمان در تحلیل این روایات چیست؟ مقصود اصلی رسول خدا9 از این روایت چیست؟ پژوهه حاضر در چهار بخش: گونهشناسی روایات تفاضل پیامبران، تعارضنمایی درونی و بیرونی روایات منع تفضیل، بازشناسی و ارزیابی رویکردهای حدیثپژوهان در تحلیل این روایات و ارائه نظریهای جدید در این باب، روایاتِ منع تفضیل را به بوته بحث نشانده است.